Lehtoniemi - Repokankaan alakoulun luonnossuunnittelu
Hämäläinen, Eveliina (2022)
Hämäläinen, Eveliina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa luonnostasoiset suunnitelmat nykyaikaisesta alakoulusta Varkauden Käpykankaalle. Uusi alakoulu tarjoaisi tiloiltaan muunneltavuutta sekä mahdollisuuden hyödyntää uutta opetussuunnitelmaa. Lehtoniemen ja Repokankaan alakoulujen yhdistämiseen liittyvät oppilasmäärien väheneminen sekä nykyisten koulurakennusten suuret investointitarpeet. Tässä opinnäytetyössä ratkottiin näiden kahden koulurakennuksen yhdistämisestä seuraavia tilaan liittyviä ongelmia sekä tutkittiin suunnittelualueiden kelpoisuutta koulun käyttöön.
Opinnäytetyö koostui suunnittelualueiden analysoinnista sekä rakennussuunnittelusta. Alkuun analysoitiin suunnittelualueiden hyviä ja huonoja puolia sekä pohdittiin vaihtoehtojen soveltuvuutta koulun alueeksi. Tähän perustettiin lopullinen valinta. Valitulle alueelle suunniteltiin koulurakennus ja tutkittiin tontin käyttöä tarkemmin. Tontin toimintojen sijoittelussa huomioitiin monipuolisuus, viihtyisyys ja turvallisuus. Rakennussuunnittelu aloitettiin tilaohjelman laatimisella, jossa hyödynnettiin opetussuunnitelmaa ja otettiin huomioon oppilasmäärät. Koulurakennuksen tilojen sijoittelusta hahmoteltiin alkuun perusratkaisu, jonka mukaan tiloja lähdettiin tarkemmin muovaamaan. Tilojen suunnittelussa otettiin huomioon toimeksiantajan toiveiden lisäksi opetussuunnitelma sekä tilojen muunneltavuus ja monikäyttöisyys. Koulurakennuksen ulkoasusta tehtiin leikkisä ja suunnittelussa huomioitiin rakennuksen sopiminen ympäristöön.
Opinnäytetyön lopputulokseksi saatiin kaksikerroksinen alakoulu, jossa on monipuolisia oppimisympäristöjä ja muunneltavia tilaratkaisuja. Suunnittelussa kiinnitettiin huomiota myös viihtyisyyteen ja koulupäivän sujuvuuteen sekä koulupäivän ulkopuoliseen käyttöön. Koulurakennuksesta sekä valitun suunnittelualueen tontin käytöstä tuotettiin luonnostasoiset piirrokset. Kokonaisuudesta tehtiin myös havainnekuvat.
Opinnäytetyö koostui suunnittelualueiden analysoinnista sekä rakennussuunnittelusta. Alkuun analysoitiin suunnittelualueiden hyviä ja huonoja puolia sekä pohdittiin vaihtoehtojen soveltuvuutta koulun alueeksi. Tähän perustettiin lopullinen valinta. Valitulle alueelle suunniteltiin koulurakennus ja tutkittiin tontin käyttöä tarkemmin. Tontin toimintojen sijoittelussa huomioitiin monipuolisuus, viihtyisyys ja turvallisuus. Rakennussuunnittelu aloitettiin tilaohjelman laatimisella, jossa hyödynnettiin opetussuunnitelmaa ja otettiin huomioon oppilasmäärät. Koulurakennuksen tilojen sijoittelusta hahmoteltiin alkuun perusratkaisu, jonka mukaan tiloja lähdettiin tarkemmin muovaamaan. Tilojen suunnittelussa otettiin huomioon toimeksiantajan toiveiden lisäksi opetussuunnitelma sekä tilojen muunneltavuus ja monikäyttöisyys. Koulurakennuksen ulkoasusta tehtiin leikkisä ja suunnittelussa huomioitiin rakennuksen sopiminen ympäristöön.
Opinnäytetyön lopputulokseksi saatiin kaksikerroksinen alakoulu, jossa on monipuolisia oppimisympäristöjä ja muunneltavia tilaratkaisuja. Suunnittelussa kiinnitettiin huomiota myös viihtyisyyteen ja koulupäivän sujuvuuteen sekä koulupäivän ulkopuoliseen käyttöön. Koulurakennuksesta sekä valitun suunnittelualueen tontin käytöstä tuotettiin luonnostasoiset piirrokset. Kokonaisuudesta tehtiin myös havainnekuvat.