Vastuullisuuden merkitys sijotusrahastojen markkinoinnissa : Case Ålandsbanken Vaasa
Torsti, Sara (2022)
Torsti, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026757
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vastuullisuuden merkitystä sijoitusrahastojen markkinoinnissa. Työn tavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuuden markkinointi vaikuttaa sijoittajan päätökseen sijoitusrahaston valinnassa sekä myös onko
vastuullisuuden markkinoinnilla saatu aikaan muutoksia suhtautumisessa tiettyyn
sijoitusrahastoon ja sijoittamiseen ylipäätään.
Opinnäytetyö suoritettiin luomalla kokonaisuus, joka sisältää neljä pääosaa. Jotka ovat johdanto, teoria luvut, empiirinen tutkimus sekä tutkimuksen analysointi ja
johtopäätökset. Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosassa käydään läpi mitä on vastuullinen markkinointi. Teoriaosuuden toinen osio käsittelee vastuullista kuluttamista ja sen trendikkyyttä. Kolmannessa teoriaosuudessa tutustutaan sijoitusrahastoihin,
siihen mitä ne ovat, miten ne toimivat ja mikä tekee sijoitusrahastosta vastuullisen. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen kautta, eli laadullisena tutkimuksena. Kyselylomaketta apuna käyttäen suoritettiin syvähaastatteluja valituille Ålandsbanken Vaasa Private Banking asiakkaille.
Haastatteluun osallistui kahdeksan Private Banking asiakasta, joista kaikilla on sijoitussalkussaan vastuullisia sijoitusrahastoja. Kaikkien asiakkaiden kohdalla oli
vastuullisuus ollut osana sijoituspäätöstä. Vastuullisuutta voidaan siis pitää vaikuttavana
tekijänä markkinoinnissa. Tutkimuksesta ilmaantui selkeitä yhteneväisyyksiä siitä, miten Ålandsbankenin käyttämä vastuullinen markkinointi on koettu ja miten se on vaikuttanut, esimerkiksi tuulivoima- ja Itämeri kampanjoissa. Arvostetuin
tekijä sijoitusrahastoissa on vastuullinen sijoitusrahasto sopivalla tuotto-riski suhteella.
vastuullisuuden markkinoinnilla saatu aikaan muutoksia suhtautumisessa tiettyyn
sijoitusrahastoon ja sijoittamiseen ylipäätään.
Opinnäytetyö suoritettiin luomalla kokonaisuus, joka sisältää neljä pääosaa. Jotka ovat johdanto, teoria luvut, empiirinen tutkimus sekä tutkimuksen analysointi ja
johtopäätökset. Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosassa käydään läpi mitä on vastuullinen markkinointi. Teoriaosuuden toinen osio käsittelee vastuullista kuluttamista ja sen trendikkyyttä. Kolmannessa teoriaosuudessa tutustutaan sijoitusrahastoihin,
siihen mitä ne ovat, miten ne toimivat ja mikä tekee sijoitusrahastosta vastuullisen. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen kautta, eli laadullisena tutkimuksena. Kyselylomaketta apuna käyttäen suoritettiin syvähaastatteluja valituille Ålandsbanken Vaasa Private Banking asiakkaille.
Haastatteluun osallistui kahdeksan Private Banking asiakasta, joista kaikilla on sijoitussalkussaan vastuullisia sijoitusrahastoja. Kaikkien asiakkaiden kohdalla oli
vastuullisuus ollut osana sijoituspäätöstä. Vastuullisuutta voidaan siis pitää vaikuttavana
tekijänä markkinoinnissa. Tutkimuksesta ilmaantui selkeitä yhteneväisyyksiä siitä, miten Ålandsbankenin käyttämä vastuullinen markkinointi on koettu ja miten se on vaikuttanut, esimerkiksi tuulivoima- ja Itämeri kampanjoissa. Arvostetuin
tekijä sijoitusrahastoissa on vastuullinen sijoitusrahasto sopivalla tuotto-riski suhteella.