Vaikuttava verkkokauppabrändi : opas yrityksen brändinhallintaan verkkokauppasivustolla
Laaksomies, Kerttu (2022)
Laaksomies, Kerttu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026712
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli tunnistaa tehokkaita tapoja brändin ja asiakaskokemuksen vahvistamiseen verkkokaupassa. Työn toisena tavoitteena oli laatia opas, joka tarjoaa konkreettisia käytännön neuvoja brändinhallintaan verkkokauppasivustolla. Oppaan tarkoituksena oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Miten brändiä hallitaan verkkokaupassa? Mitkä asiat vaikuttavat brändi- ja asiakaskokemuksen muodostumiseen verkkokaupassa?
Työn viitekehyksessä tarkasteltiin brändin rakentamista sekä yleisesti että verkkokauppaympäristössä. Viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi vaikuttavan verkkokaupan osatekijöitä. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas laadittiin viitekehyksestä johdetusta tiedosta sekä kirjoittajan omien havaintojen pohjalta. Viitekehyksen tietolähteinä käytettiin monipuolista ja ajankohtaista markkinoinnin ammattikirjallisuutta ja luotettavia verkkolähteitä. Työssä käytetyt tietolähteet olivat pääosin englanninkielisiä, ja ne käsittelivät brändin rakentamista ja hallintaa, digitaalista markkinointia, verkkosivuja ja asiakaskokemusta.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin useita näkökulmia brändin ja asiakaskokemuksen vahvistamisesta verkkokauppasivustolla. Työn tuotoksena syntynyt opas tarjoaa verkkokauppatoimintaa harjoittaville yrityksille tuoreita näkökulmia, jotka selkeyttävät verkkokaupan kehittämistä brändin vahvistamisen välineenä. Opas esittelee selkeitä keinoja, joiden avulla vahvistetaan brändiä verkkokaupassa ja luodaan vaikuttava asiakaskokemus. Näiden päällimmäisenä tavoitteena on saavuttaa asiakkaan vahva sitoutuminen brändiin.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että liiketoiminnasta riippumatta on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, kuinka rakennetaan brändipääomaa, hallitaan sitä ja pidetään brändi vahvana kilpailijoiden joukossa. Johtopäätöksissä todettiin myös, että verkkokauppa antaa yrityksille mahdollisuuden rakentaa brändisuhdetta asiakkaiden kanssa uusilla tavoilla. Kuluttajien sitoutuminen brändiin on äärimmäisen tärkeää, jotta brändi voi selviytyä digitaalisen ympäristön kovassa kilpailussa.
Työn viitekehyksessä tarkasteltiin brändin rakentamista sekä yleisesti että verkkokauppaympäristössä. Viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi vaikuttavan verkkokaupan osatekijöitä. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas laadittiin viitekehyksestä johdetusta tiedosta sekä kirjoittajan omien havaintojen pohjalta. Viitekehyksen tietolähteinä käytettiin monipuolista ja ajankohtaista markkinoinnin ammattikirjallisuutta ja luotettavia verkkolähteitä. Työssä käytetyt tietolähteet olivat pääosin englanninkielisiä, ja ne käsittelivät brändin rakentamista ja hallintaa, digitaalista markkinointia, verkkosivuja ja asiakaskokemusta.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin useita näkökulmia brändin ja asiakaskokemuksen vahvistamisesta verkkokauppasivustolla. Työn tuotoksena syntynyt opas tarjoaa verkkokauppatoimintaa harjoittaville yrityksille tuoreita näkökulmia, jotka selkeyttävät verkkokaupan kehittämistä brändin vahvistamisen välineenä. Opas esittelee selkeitä keinoja, joiden avulla vahvistetaan brändiä verkkokaupassa ja luodaan vaikuttava asiakaskokemus. Näiden päällimmäisenä tavoitteena on saavuttaa asiakkaan vahva sitoutuminen brändiin.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että liiketoiminnasta riippumatta on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, kuinka rakennetaan brändipääomaa, hallitaan sitä ja pidetään brändi vahvana kilpailijoiden joukossa. Johtopäätöksissä todettiin myös, että verkkokauppa antaa yrityksille mahdollisuuden rakentaa brändisuhdetta asiakkaiden kanssa uusilla tavoilla. Kuluttajien sitoutuminen brändiin on äärimmäisen tärkeää, jotta brändi voi selviytyä digitaalisen ympäristön kovassa kilpailussa.