KOSKI-työskentelyn tarkastelu ja kehittäminen opiskelijahallintotiimin näkökulmasta
Vuoto, Jonna (2022)
Vuoto, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026716
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaation opintosihteereille työkaluksi kattava lista erilaisista KOSKI-tiedonsiirtovirheistä ja niiden ratkaisuista. Listan tavoitteena oli myös, että sitä voisi käyttää tulevien opintosihteerien perehdytyksessä.
KOSKI-lyhenne tulee sanoista ”kansallisten opiskeluoikeuksien ja suoritusten keskitetty integraatiopalvelu”. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi havainnoida, arvioida ja kehittää kohdeorganisaation KOSKI-tiimin toimintaa ja selvittää opintosihteerien KOSKI-työskentelytapoja ja -haasteita, joita oli tavoitteena kehittää opinnäytetyön rajauksen puitteissa. Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä (teemahaastattelut ja havainnointi) ja määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin KOSKI-tiimille tulleiden KOSKI-tiedonsiirtovirheiden ratkaisupyyntöjen määrää. Kehittämisessä hyödynnettiin PDSA-sykliä, osallistavaa kehittämisotetta ja ketteriä kokeiluja.
Tietoperusta koostuu tiimiälystä ja -taidoista sekä sisäisestä motivaatiosta, joka pitää sisällään myös asiantuntijoiden johtamiseen liittyvää tietoa. Tietoperustaa on sidottu KOSKI-tiimin toimintaan ja opintosihteerien työhön. Tietoperustaa hyödynnettiin kehitystoimien suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyössä kehitettiin KOSKI-tiedonsiirtovirheistä ja niiden ratkaisuista koostuva lista, joka vähensi KOSKI-tiimille tulleita tiedonsiirtovirheiden ratkaisupyyntöjä. KOSKI-tiimin kesken luotiin tiimille aiempaa laajempi toiminnan määrittelyn dokumentti ja tehtiin kaksi väliarviointia, jotka olivat ensimmäiset laatuaan.
KOSKI-lyhenne tulee sanoista ”kansallisten opiskeluoikeuksien ja suoritusten keskitetty integraatiopalvelu”. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi havainnoida, arvioida ja kehittää kohdeorganisaation KOSKI-tiimin toimintaa ja selvittää opintosihteerien KOSKI-työskentelytapoja ja -haasteita, joita oli tavoitteena kehittää opinnäytetyön rajauksen puitteissa. Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä (teemahaastattelut ja havainnointi) ja määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin KOSKI-tiimille tulleiden KOSKI-tiedonsiirtovirheiden ratkaisupyyntöjen määrää. Kehittämisessä hyödynnettiin PDSA-sykliä, osallistavaa kehittämisotetta ja ketteriä kokeiluja.
Tietoperusta koostuu tiimiälystä ja -taidoista sekä sisäisestä motivaatiosta, joka pitää sisällään myös asiantuntijoiden johtamiseen liittyvää tietoa. Tietoperustaa on sidottu KOSKI-tiimin toimintaan ja opintosihteerien työhön. Tietoperustaa hyödynnettiin kehitystoimien suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyössä kehitettiin KOSKI-tiedonsiirtovirheistä ja niiden ratkaisuista koostuva lista, joka vähensi KOSKI-tiimille tulleita tiedonsiirtovirheiden ratkaisupyyntöjä. KOSKI-tiimin kesken luotiin tiimille aiempaa laajempi toiminnan määrittelyn dokumentti ja tehtiin kaksi väliarviointia, jotka olivat ensimmäiset laatuaan.