Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tutkimus Tallink ja Silja Line brändeistä

Pietikäinen, Rosa (2014)

 
Avaa tiedosto
PIETIKAINEN_ROSA.pdf (1.023Mt)
Lataukset: 


Pietikäinen, Rosa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127415
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa varustamo Tallink Silja Oy:n kahdesta eri brändistä Tallinkista ja Silja Linestä. Tutkimuksessa selvitettiin mielikuvia brändeistä sekä mielikuviin vaikuttaneista lähteistä. Tutkimalla ihmisten mielikuvia brändeistä, voidaan epäkohtiin pyrkiä vaikuttamaan ja saatujen tulosten perusteella ottaa huomioon tulevia markkinointikanavia. Samalla saadaan tietoa, kuinka bränditavoite on toteutunut, onko markkinointiviestit tuottanut haluttua tulosta ja yhdistävätkö ihmiset tavoitellut mielikuvat brändiin. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään brändin ja imagon määritelmiä sekä Tallink Siljan historiaa ennen ja jälkeen vuoden 2006 fuusioitumisen.

Brändillä tarkoitetaan mielikuvia ja mielipiteitä, jotka liittyvät yrityksen tuotteeseen tai palveluun. Brändillä, imagolla ja maineella voidaan kaikilla kuvata mielikuvia yrityksestä, mutta brändin ja imagon ero näkyy niiden käyttöyhteyksissä. Brändiä käytetään usein kohderyhmille kuten asiakkaille tapahtuvissa toimenpiteissä, kun taas yrityksen imagosta puhutaan yleensä sijoittajille. Yritys voi rakentaa tuotteiden ja palveluiden brändimielikuvia viestinnän ja tuotekehittelyn avulla. Kuitenkaan yritys ei pysty täysin hallitsemaan sitä minkälaisia mielikuvia kohderyhmä yhdistää brändiin. Tämän vuoksi brändin säännöllinen tarkastelu on tarpeen, ja on avuksi tuotekehitykselle sekä viestinnän suunnittelulle.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, sisältäen kuitenkin myös avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol -ohjelman avulla 29.11.–15.12.2013 ja linkki kyselyyn lähetettiin vastaajien sähköpostiin. Savonia-ammattikorkeakoulussa kyselylinkin vastaanottivat 6930 opiskelijaa ja Itellan yritysasiakaspal-velussa 47 työntekijää. Kyselyyn vastasi yhteensä 904 henkilöä, joista opiskelijoiksi itsensä ilmoitti 870 henkilöä ja Itellan työntekijöiksi 31 henkilöä, kolmen vastaajan jättäessä vastaamatta kysymykseen.

Tutkimustulokset esitetään havainnollistavien kuvioiden ja taulukoiden avulla. Avoimen vastaukset käsiteltiin manuaalisesti ja eniten toistuvat vastaukset esitetään tutkimuksessa taulukkomuodossa sekä suorien lainausten avulla. Tutkimustuloksista käy ilmi, että pääosin mielikuvat Tallink ja Silja Line brändeistä ovat positiivisia, kuitenkin tyytyväisempiä ollaan Silja Line brändiin kuin verrattaessa Tallink brändiin.

Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa, minkälaisia mielikuvia Pohjois-Savossa asuvilla opiskelijoilla, sekä Itellan asiakaspalvelussa työskentelevillä on Tallink- ja Silja Line – brändeistä. Tuloksista ilmenneitä mielikuvia voidaan hyödyntää yrityksen markkinoinnissa ja brändikehittelyssä. Jatkotutkimuksena voitaisiin keskittyä siihen, kuinka erilaiset markkinointi menetelmät vaikuttavat yrityksen imagoon sekä brändeihin. Ristiintaulukoinnin avulla voitaisiin myös tutkia poikkeavuuksia eri vastaajaryhmien, kuten ikäryhmien tai koulutusalojen välillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste