Reklamaatioprosessin kehittäminen matalarakentamisessa
Leppänen, Topi (2022)
Leppänen, Topi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036962
Tiivistelmä
Pientalokohteissa reklamaatioilta ei tulla kokonaan välttymään. Laadukkaasti rakennettuun asuntoon tulee monesti rakentamisen aikana pieniä kolhuja ja naarmuja pintoihin ja joskus materiaaleissa on vikoja ja virheitä, jotka paljastuvat vasta myöhemmin. Tästä johtuen laadukasta rakentamista tekevä yritys haluaa hoitaa laadukkaasti myös viat ja puutteet, joita asiakkaiden kodeista löytyy, joko välittömästi asuntoon muutettaessa tai vasta myöhemmin. Virheiden hoito voi olla yritykselle joko taakka tai mahdollisuus kohdata asiakas ja välittää asiakkaalle myönteistä kuvaa yrityksestä.
Tässä opinnäytetyössä luotiin Sajucon Oy:lle reklamaatioprosessin hallintatyökalu asiakkaiden tekemiin reklamaatioihin. Työ aloitettiin haastattelemalla yrityksessä reklamaatioista ja vuosikorjauksista vastaavaa työnjohtajaa ja selvittiin näin reklamaatioiden ongelmakohtia ja haastavimpia tilanteita. Teoriaosuudessa käsiteltiin laatua, reklamaatiota, asiakaspalvelua ja sivuttiin perustajaurakointia. Työn loppuosassa keskityttiin yrityksen reklamaatioprosessiin ennen, nykytilanteeseen ja prosessin kehitykseen.
Tässä opinnäytetyössä luotiin Sajucon Oy:lle reklamaatioprosessin hallintatyökalu asiakkaiden tekemiin reklamaatioihin. Työ aloitettiin haastattelemalla yrityksessä reklamaatioista ja vuosikorjauksista vastaavaa työnjohtajaa ja selvittiin näin reklamaatioiden ongelmakohtia ja haastavimpia tilanteita. Teoriaosuudessa käsiteltiin laatua, reklamaatiota, asiakaspalvelua ja sivuttiin perustajaurakointia. Työn loppuosassa keskityttiin yrityksen reklamaatioprosessiin ennen, nykytilanteeseen ja prosessin kehitykseen.