Miten teknisesti monimutkaisia tuotteita mainostetaan kuluttajille? : Case Vilpe Oy
Tyni, Suvi (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tyni, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047111
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkitaan, miten toimeksiantajayritys Vilpe Oy:n kohderyhmään kuuluvat kuluttajat reagoivat Vilpen mainontaan ja millainen on heidän ostopäätösprosessinsa. Tavoitteena on selvittää kuluttajien asenteita Vilpen mainontaa kohtaan ja sen perusteella mahdollisesti laajentaa mainontaa B2B:stä B2C:hen. Vilpen tuotteiden ollessa teknisesti monimutkaisia on mielenkiintoista tietää, mitä peruskuluttaja ajattelee tuotteiden mainoksista ja saadaanko mainoksilla aikaan kiinnostusta.
Teoriaosuudessa kerrotaan mainonnasta, markkinointiviestinnästä, ostopäätösprosessista, B2B ja B2C markkinoinnin eroista sekä asiantuntijoiden ja noviisien välisistä eroavaisuuksista. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä käyttäen puolistrukturoitua haastattelumallia. Haastattelun aikana haastateltaville näytettiin kaksi erilaista Vilpen mainosta ja kysyttiin niihin liittyviä kysymyksiä. Haastattelu tehtiin seitsemälle henkilölle. Tulokset on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla.
Haastateltaville jäi positiivinen kuva Vilpestä mainosten perusteella. Haastatteluiden perusteella oli nähtävissä selkeä jako, kumpi mainoksista kiinnosti ketäkin haastateltavaa enemmän. Teknisistä asioista enemmän tietävät pitivät informatiivisempaa mainosta mielenkiintoisempana ja ymmärsivät sen paremmin kuin he, jotka eivät tienneet teknisistä asioista. Mainoksissa oli asioita, jotka voisi tehdä jatkossa eri tavalla, mutta yleisesti mainokset toimivat halutulla tavalla. Ostopäätösprosessista nousi esiin seikkoja, joita Vilpe voi hyödyntää jatkossa markkinoinnissaan, mm. markkinointikanavat, joihin kannattaa panostaa sekä asiat, joita mainonnassa voisi korostaa.
Teoriaosuudessa kerrotaan mainonnasta, markkinointiviestinnästä, ostopäätösprosessista, B2B ja B2C markkinoinnin eroista sekä asiantuntijoiden ja noviisien välisistä eroavaisuuksista. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä käyttäen puolistrukturoitua haastattelumallia. Haastattelun aikana haastateltaville näytettiin kaksi erilaista Vilpen mainosta ja kysyttiin niihin liittyviä kysymyksiä. Haastattelu tehtiin seitsemälle henkilölle. Tulokset on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla.
Haastateltaville jäi positiivinen kuva Vilpestä mainosten perusteella. Haastatteluiden perusteella oli nähtävissä selkeä jako, kumpi mainoksista kiinnosti ketäkin haastateltavaa enemmän. Teknisistä asioista enemmän tietävät pitivät informatiivisempaa mainosta mielenkiintoisempana ja ymmärsivät sen paremmin kuin he, jotka eivät tienneet teknisistä asioista. Mainoksissa oli asioita, jotka voisi tehdä jatkossa eri tavalla, mutta yleisesti mainokset toimivat halutulla tavalla. Ostopäätösprosessista nousi esiin seikkoja, joita Vilpe voi hyödyntää jatkossa markkinoinnissaan, mm. markkinointikanavat, joihin kannattaa panostaa sekä asiat, joita mainonnassa voisi korostaa.
