Hoitajien ja lääkäreiden konsultaatioyhteistyön kehittäminen terveyskeskuksen puhelinajanvarauksessa : Toimintamallin luominen vastaanoton tiimiin
Harju, Jenni (2022)
Harju, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047097
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata puhelinajanvarauksessa työskentelevien sairaanhoitajien kokemuksia vastuulääkärin kanssa toteutuneesta konsultaatioyhteistyöstä ja hyödyntää saatuja tuloksia kehitettäessä uutta toimintamallia sairaanhoitajien ja vastuulääkärin välille puhelinajanvaraustiimiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sairaanhoitajat sitoutuvat toteuttamaan uutta toimintamallia, joka tukee heidän osaamistaan ja sujuvoittaa hoitajien ja lääkäreiden välistä yhteistyötä. Tämä vaikuttaa myös potilaiden saamaan hoidon laatuun.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella, joka toteutettiin Webropol ®-ohjelman avulla. Kyselylomakkeet lähetettiin Järvi-Pohjanmaan vastaanottopalveluiden puhelinajanvaruksessa työskenteleville 25 sairaanhoitajalle. Kyselyyn vastasi 14 puhelinajanvarauksen sairaanhoitajaa. Kyselyn tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia hoitajilla on vastuulääkärin kanssa tehtävästä puhelinkonsultaatioyhteistyöstä ja millaiset tekijät edistävät ja heikentävät puhelinkonsultaatioyhteistyötä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista nousi esille, että pääosin hoitajien konsultaatioyhteistyö kokemukset vastuulääkärin kanssa olivat hyviä vaikka välillä yhteistyö koettiin haastavaksi. Lääkäri ei aina ollut paikan päällä terveyskeskuksessa ja puhelimella oli haastavaa saada lääkäriä kiinni. Hoitajilla ei ollut riittäviä resursseja valmistelutyöhön ja konsultaatiotoimintamalli puuttui ohjeistuksista. Hyvänä asiana nähtiin, että lääkärin konsultointi säästi potilaan fyysisen vastaanottokäynnin terveyskeskuksessa. Hoitajien ja lääkärin puhelinkonsultaatioiden sujumista edisti molemminpuolinen luottamus. Puhelinkonsultaatioiden sujumiseen vaikutti, että lääkärin ajanvarauskirjalla ei ollut riittävästi konsultaatioaikoja. Potilaan vaivaa ei usein hoidettu aikataulussa virka-aikana tai lääkäri ei ollut reaaliaikaisesti tavoitettavissa. Kiire ja päällekkäisyydet myös heikensivät konsultointia.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa tuloksien pohjalta suunniteltiin ja tuotettiin yhtenäinen ohje eli toimintamalli konsultaatioyhteistyöhön. Tämä toimintamalli otettiin Järvi-Pohjanmaan puhelinajanvaruksessa toimivan henkilökunnan sekä työyhteisön käyttöön. Toimintamallia voidaan hyödyntää jatkossa muissa organisaatioissa, kun henkilökunta on ensin koulutettu sen käyttöönottoon.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella, joka toteutettiin Webropol ®-ohjelman avulla. Kyselylomakkeet lähetettiin Järvi-Pohjanmaan vastaanottopalveluiden puhelinajanvaruksessa työskenteleville 25 sairaanhoitajalle. Kyselyyn vastasi 14 puhelinajanvarauksen sairaanhoitajaa. Kyselyn tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia hoitajilla on vastuulääkärin kanssa tehtävästä puhelinkonsultaatioyhteistyöstä ja millaiset tekijät edistävät ja heikentävät puhelinkonsultaatioyhteistyötä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista nousi esille, että pääosin hoitajien konsultaatioyhteistyö kokemukset vastuulääkärin kanssa olivat hyviä vaikka välillä yhteistyö koettiin haastavaksi. Lääkäri ei aina ollut paikan päällä terveyskeskuksessa ja puhelimella oli haastavaa saada lääkäriä kiinni. Hoitajilla ei ollut riittäviä resursseja valmistelutyöhön ja konsultaatiotoimintamalli puuttui ohjeistuksista. Hyvänä asiana nähtiin, että lääkärin konsultointi säästi potilaan fyysisen vastaanottokäynnin terveyskeskuksessa. Hoitajien ja lääkärin puhelinkonsultaatioiden sujumista edisti molemminpuolinen luottamus. Puhelinkonsultaatioiden sujumiseen vaikutti, että lääkärin ajanvarauskirjalla ei ollut riittävästi konsultaatioaikoja. Potilaan vaivaa ei usein hoidettu aikataulussa virka-aikana tai lääkäri ei ollut reaaliaikaisesti tavoitettavissa. Kiire ja päällekkäisyydet myös heikensivät konsultointia.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa tuloksien pohjalta suunniteltiin ja tuotettiin yhtenäinen ohje eli toimintamalli konsultaatioyhteistyöhön. Tämä toimintamalli otettiin Järvi-Pohjanmaan puhelinajanvaruksessa toimivan henkilökunnan sekä työyhteisön käyttöön. Toimintamallia voidaan hyödyntää jatkossa muissa organisaatioissa, kun henkilökunta on ensin koulutettu sen käyttöönottoon.