Kun soittajat eivät riitä: taustanauhojen teko reproduktiona ja niiden käyttö esityksessä
Niemelä, Olli (2022)
Niemelä, Olli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047086
Tiivistelmä
Modernin popmusiikin estetiikassa taustanauhojen hyödyntäminen on vahvasti läsnä livemusiikissa. Työn tavoitteena oli vahvistaa olemassa olevaa osaamistani ja oppia uusia työkaluja sekä tuotantovaiheen (reproduktio), että toteutusvaiheen (bändikeikka) osalta. Toimin bändissä kosketinsoittajana ja tulokulmani tuotantovaiheessa on kosketinsoittajalähtöinen.
Työn tarkoituksena oli myös kartoittaa eri työvaiheet ja tarvittava osaaminen, jotta taustanauhoja voidaan hyödyntää livemusiikin esityksissä. Opinnäytetyöstä voi hyötyä henkilö, joka kaipaa käytännön ohjeita taustanauhojen tekemisestä, käytöstä ja tähän vaadittavasta resursoinnista. Resursoinnin suhteen tuotantovaihe oli ajallisesti työläin, joten opinnäytetyöni runko nojaa siihen.
Työ on luonteeltaan suunnittelu- ja kokeilutyö. Työmenetelmät sisältävät opittua ns. hiljaista tietoa ja reproduktio tapahtuu pitkälti korvakuulon ohjaamana. Opinnäytetyön aineistona toimii kuusi Dua Lipan kappaletta, joihin tein taustanauhat. Työ sisältää musiikki- ja musiikkiteknologian sanastoa, jotka selitän tekstin yhteydessä. Oletan kuitenkin lukijalta hieman taustatietoa musiikkiterminologiasta.
Työn tuloksena on kuuteen kappaleeseen taustanauhat ja kappaleiden esitys bändillä striimikeikkana, Metropolian ja Pop & Jazz Konservatorion yhteisessä Arabiasalissa. Taustanauhat sisälsivät mm. ylimääräisiä taustalaulustemmoja, syntetisaattori-raitoja, ohjelmoituja automaatioita, siirtymä-ääniefektejä ja perkussioelementtejä.
Työn tarkoituksena oli myös kartoittaa eri työvaiheet ja tarvittava osaaminen, jotta taustanauhoja voidaan hyödyntää livemusiikin esityksissä. Opinnäytetyöstä voi hyötyä henkilö, joka kaipaa käytännön ohjeita taustanauhojen tekemisestä, käytöstä ja tähän vaadittavasta resursoinnista. Resursoinnin suhteen tuotantovaihe oli ajallisesti työläin, joten opinnäytetyöni runko nojaa siihen.
Työ on luonteeltaan suunnittelu- ja kokeilutyö. Työmenetelmät sisältävät opittua ns. hiljaista tietoa ja reproduktio tapahtuu pitkälti korvakuulon ohjaamana. Opinnäytetyön aineistona toimii kuusi Dua Lipan kappaletta, joihin tein taustanauhat. Työ sisältää musiikki- ja musiikkiteknologian sanastoa, jotka selitän tekstin yhteydessä. Oletan kuitenkin lukijalta hieman taustatietoa musiikkiterminologiasta.
Työn tuloksena on kuuteen kappaleeseen taustanauhat ja kappaleiden esitys bändillä striimikeikkana, Metropolian ja Pop & Jazz Konservatorion yhteisessä Arabiasalissa. Taustanauhat sisälsivät mm. ylimääräisiä taustalaulustemmoja, syntetisaattori-raitoja, ohjelmoituja automaatioita, siirtymä-ääniefektejä ja perkussioelementtejä.