Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus alle 35-vuotiaiden ostokäyttäytymiseen
Heikkinen, Laura (2022)
Heikkinen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä siihen, kuinka vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa nuorien, alle 35-vuotiaiden henkilöiden ostopäätösten syntymiseen. Sosiaalisen median käytön yleistymisen myötä myös yritysten markkinointi on yhä enenevissä määrin siirtynyt sosiaalisen median kanaviin. Vaikuttajamarkkinoinnin suosio on vuosien kuluessa kasvanut runsaasti ja nykypäivänä siltä voi olla jopa vaikea välttyä sosiaalista mediaa selatessa.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoriaosuus ja tutkimusosuus. Teoriaosassa käsitellään kattavasti aiheelle olennaisia asioita eli sosiaalista mediaa, vaikuttajamarkkinointia ja ostopäätöksen syntymistä. Opinnäytetyötä varten tehdyn tutkimuksen menetelmäksi valikoitui verkkokyselytutkimus, jonka tuloksia tarkastellaan tutkimusosiossa. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, millainen merkitys vaikuttajamarkkinoinnilla on ihmisten ostopäätösten tekemiseen ja miten se näkyy heidän ostokäyttäytymisessään.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että vaikuttajamarkkinoinnilla on paljon vaikutusta varsinkin nuorten henkilöiden ostopäätöksiin. Vaikuttajamarkkinointi tulee vahvasti esille sosiaalisen median käytön kautta, sillä nuoriso ja nuoret aikuiset käyttävät paljon sosiaalisen median kanavia ja seuraavat niissä vaikuttajia. Vaikuttajamarkkinointi herättää kiinnostusta ja saa monet myös ostamaan vaikuttajan mainostamia tuotteita tai palveluita.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoriaosuus ja tutkimusosuus. Teoriaosassa käsitellään kattavasti aiheelle olennaisia asioita eli sosiaalista mediaa, vaikuttajamarkkinointia ja ostopäätöksen syntymistä. Opinnäytetyötä varten tehdyn tutkimuksen menetelmäksi valikoitui verkkokyselytutkimus, jonka tuloksia tarkastellaan tutkimusosiossa. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, millainen merkitys vaikuttajamarkkinoinnilla on ihmisten ostopäätösten tekemiseen ja miten se näkyy heidän ostokäyttäytymisessään.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että vaikuttajamarkkinoinnilla on paljon vaikutusta varsinkin nuorten henkilöiden ostopäätöksiin. Vaikuttajamarkkinointi tulee vahvasti esille sosiaalisen median käytön kautta, sillä nuoriso ja nuoret aikuiset käyttävät paljon sosiaalisen median kanavia ja seuraavat niissä vaikuttajia. Vaikuttajamarkkinointi herättää kiinnostusta ja saa monet myös ostamaan vaikuttajan mainostamia tuotteita tai palveluita.