Vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen livestriimausalustoilla
Virtanen, Miika (2022)
Virtanen, Miika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047166
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vaikuttajamarkkinointia toteutetaan tällä hetkellä livestriimausalustoilla. Työssä keskeisenä alustana käsitellään Twitch -nimistä alustaa. Tavoitteena oli myös tuoda ilmi tietoutta livestriimausalustojen mahdollisuuksista vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös olla konkreettinen ja sovellusarvoinen työ kenelle tahansa yrittäjälle, joka harkitsee vaikuttajamarkkinointia livestriimausalustoilla markkinointimenetelmäksi yritykselleen.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi livestriimausta ja erityisesti Twitchiä sen alustana. Twitchiä käsiteltiin myös vahvasti markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi työn teoriaosuudessa käsiteltiin vaikuttajamarkkinointia, tarkoituksena selkeästi tuoda ilmi, mitä se on ja mitä kaikkea vaikuttajamarkkinointi pitää sisällään.
Työn tutkimusosuudessa toteutettiin tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, miten vaikuttajamarkkinointi toteutuu tällä hetkellä Twitchissä. Tutkimus toteutettiin havainnointitutkimuksena ja sen tuloksista tehtiin kolme eri case-muotoista esittelyä vaikuttajamarkkinoinnin toteutustavoista Twitchissä. Tutkimuksen tulosten dokumentoinnissa ja case-esittelyissä oli tavoitteena saada aikaan mahdollisimman konkreettinen ja sovellusarvoinen lopputulos.
Tutkimuksen tuloksissa saatiin vastaus alkuperäiselle tutkimuskysymykselle, eli sille, miten vaikuttajamarkkinointia toteutetaan tällä hetkellä Twitchissä. Toteutustapoja löydettiin monia, kuten bannerimainontaa, chatin hyödyntämistä mainonnassa, alennuskoodeja, sekä monipuolisesti interaktiivista tuotesijoittelua striimeissä.
Työn pohdintaosuudessa analysoitiin työn tutkimuksen tuloksia, omaa oppimista työn aikana, sekä pohdittiin mahdollisuuksia tulevaisuuden osalta vaikuttajamarkkinoinnista Twitchissä.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi livestriimausta ja erityisesti Twitchiä sen alustana. Twitchiä käsiteltiin myös vahvasti markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi työn teoriaosuudessa käsiteltiin vaikuttajamarkkinointia, tarkoituksena selkeästi tuoda ilmi, mitä se on ja mitä kaikkea vaikuttajamarkkinointi pitää sisällään.
Työn tutkimusosuudessa toteutettiin tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, miten vaikuttajamarkkinointi toteutuu tällä hetkellä Twitchissä. Tutkimus toteutettiin havainnointitutkimuksena ja sen tuloksista tehtiin kolme eri case-muotoista esittelyä vaikuttajamarkkinoinnin toteutustavoista Twitchissä. Tutkimuksen tulosten dokumentoinnissa ja case-esittelyissä oli tavoitteena saada aikaan mahdollisimman konkreettinen ja sovellusarvoinen lopputulos.
Tutkimuksen tuloksissa saatiin vastaus alkuperäiselle tutkimuskysymykselle, eli sille, miten vaikuttajamarkkinointia toteutetaan tällä hetkellä Twitchissä. Toteutustapoja löydettiin monia, kuten bannerimainontaa, chatin hyödyntämistä mainonnassa, alennuskoodeja, sekä monipuolisesti interaktiivista tuotesijoittelua striimeissä.
Työn pohdintaosuudessa analysoitiin työn tutkimuksen tuloksia, omaa oppimista työn aikana, sekä pohdittiin mahdollisuuksia tulevaisuuden osalta vaikuttajamarkkinoinnista Twitchissä.