Hoitotyön opiskelijoiden työhyvinvointi hoitotyössä korona-aikana : kyselytutkimus Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelman opiskelijoille
Ala-aho, Tiina; Friimäki, Jarno (2022)
Ala-aho, Tiina
Friimäki, Jarno
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057388
Tiivistelmä
Tämän tutkimusluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla hoitotyön opiskelijoiden työhyvinvointia hoitotyössä koronapandemian aikana. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa hoitotyötä opintojen ohessa tekevien hoitotyön opiskelijoiden työhyvinvoinnista työn tilaajan, Oulun ammattikorkeakoulun, hyödynnettäväksi opetussuunnitelmatyössä. Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelman opiskelijoille suunnatulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen laadinnassa hyödynnettiin NWB- ja COVID-19-NWB -mittareita.
Teoreettisessa tietoperustassa perehdyttiin aihepiiriä käsittelevään kotimaiseen ja kansainväliseen tutkimukseen, tietokirjallisuuteen, viranomaislähteisiin ja aihetta käsittelevään uutisointiin. Näihin perustuen tietoperustassa esiteltiin hoitotyön, hoitotyön opiskelijan, uuden koronaviruksen sekä työhyvinvoinnin käsitteet. Tietoperustassa käytiin läpi myös koronapandemian vaikutuksia suomalaiselle terveydenhuollolle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että korona-aikana opintojen ohessa hoitotyötä tehneiden opiskelijoiden työhyvinvointi on jäänyt keskitasoiseksi. Hoitotyön opiskelijoiden työhyvinvoinnille merkityksellisiksi tekijöiksi korona-aikana opintojen ohessa tehdyssä hoitotyössä tunnistettiin hoitajien keskinäinen auttaminen ja tukeminen, toimiva kommunikointi, työn hyvin tekeminen, esimiestyö, työn käytännön organisointi, hoitajien yhteenkuuluvuus ja yhteistoiminnallisuus, vapaamuotoinen yhdessäolo, korkeatasoinen potilashoito, turvallinen ja luottavainen olo hoitotyössä, tunteiden ja olemisen vapaus työyhteisössä, asema suhteessa työhön, työn haastavuus ja mielekkyys sekä yhteiskunnan antama arvostus. Tulosten perusteella voidaan todeta hoitotyön opiskelijan työhyvinvoinnin olevan korona-aikanakin moniulotteinen ilmiö, joka koostuu useasta eri osa-alueesta.
Tulosten perusteella työn tilaaja Oulun ammattikorkeakoulu voisi hoitotyön tutkinto-ohjelman opetuksen sisällöissä vahvistaa työhyvinvointia tukevia työelämätaitoja ja näin taata opiskelijoille vahvemmat valmiudet työelämään työhyvinvoinnin osalta. Opiskelijoiden valmistelulla työelämässä eteen tuleviin haasteellisiin tilanteisiin tukisi opiskelijoiden työelämävalmiuksia.
Tutkimustuloksemme vastasivat määriteltyihin tutkimusongelmiin. Kysymyksenasettelua muokkaamalla olisi voitu tutkia myös työhyvinvoinnille merkityksellisiksi todettujen asioiden toteutumista korona-aikana. Yleistettävämpään tietoon hoitotyön opiskelijoiden työhyvinvoinnista korona-aikana olisimme voineet päästä rekrytoimalla vastaajia useammasta ammattikorkeakoulusta.
Teoreettisessa tietoperustassa perehdyttiin aihepiiriä käsittelevään kotimaiseen ja kansainväliseen tutkimukseen, tietokirjallisuuteen, viranomaislähteisiin ja aihetta käsittelevään uutisointiin. Näihin perustuen tietoperustassa esiteltiin hoitotyön, hoitotyön opiskelijan, uuden koronaviruksen sekä työhyvinvoinnin käsitteet. Tietoperustassa käytiin läpi myös koronapandemian vaikutuksia suomalaiselle terveydenhuollolle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että korona-aikana opintojen ohessa hoitotyötä tehneiden opiskelijoiden työhyvinvointi on jäänyt keskitasoiseksi. Hoitotyön opiskelijoiden työhyvinvoinnille merkityksellisiksi tekijöiksi korona-aikana opintojen ohessa tehdyssä hoitotyössä tunnistettiin hoitajien keskinäinen auttaminen ja tukeminen, toimiva kommunikointi, työn hyvin tekeminen, esimiestyö, työn käytännön organisointi, hoitajien yhteenkuuluvuus ja yhteistoiminnallisuus, vapaamuotoinen yhdessäolo, korkeatasoinen potilashoito, turvallinen ja luottavainen olo hoitotyössä, tunteiden ja olemisen vapaus työyhteisössä, asema suhteessa työhön, työn haastavuus ja mielekkyys sekä yhteiskunnan antama arvostus. Tulosten perusteella voidaan todeta hoitotyön opiskelijan työhyvinvoinnin olevan korona-aikanakin moniulotteinen ilmiö, joka koostuu useasta eri osa-alueesta.
Tulosten perusteella työn tilaaja Oulun ammattikorkeakoulu voisi hoitotyön tutkinto-ohjelman opetuksen sisällöissä vahvistaa työhyvinvointia tukevia työelämätaitoja ja näin taata opiskelijoille vahvemmat valmiudet työelämään työhyvinvoinnin osalta. Opiskelijoiden valmistelulla työelämässä eteen tuleviin haasteellisiin tilanteisiin tukisi opiskelijoiden työelämävalmiuksia.
Tutkimustuloksemme vastasivat määriteltyihin tutkimusongelmiin. Kysymyksenasettelua muokkaamalla olisi voitu tutkia myös työhyvinvoinnille merkityksellisiksi todettujen asioiden toteutumista korona-aikana. Yleistettävämpään tietoon hoitotyön opiskelijoiden työhyvinvoinnista korona-aikana olisimme voineet päästä rekrytoimalla vastaajia useammasta ammattikorkeakoulusta.