Esillepanon vaikutus myyntikatteeseen päivittäistavarakaupassa
Ketonen, Anne (2014)
Ketonen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137483
Tiivistelmä
Yksi päivittäistavarakaupan tärkeimmistä kannattavuuden seurannan tunnusluvuista on myyntikate. Tämän opinnäytteen toimeksiantajana toimi Pirkanmaan Osuuskauppa, jolla on useita päivittäistavaraa myyviä ketjuja. Heikot talousnäkymät vaikuttavat myös päivittäistavarakaupan myyntiin. Samalla, kulujen noustessa, on kannattavuuden säilyttämiseksi löydettävä uusia keinoja. Toimeksiantaja halusi selvittää S-market-ketjun myyntikatteen muodostumista eri esillepanoissa. Työn tavoitteena oli löytää keinoja ketjun myyntikatteen parantamiseen. Työllä haluttiin selvittää tavararyhmien sijoittelun vaikutusta sekä parantaa myymälöiden tietoisuutta katteen rakentumisesta.
Teoreettinen viitekehys perustuu kannattavuuteen tuloslaskelman näkökulmasta sekä myyntikatteen muodostumiseen. Teorian ensimmäisessä osuudessa keskitytään yleisesti myyntikatteeseen päivittäistavarakaupassa. Toinen osuus syventää näkökulmaa Pirkanmaan Osuuskaupan tasolle. Työn teorian lähteinä käytettiin kannattavuudesta kertovia teoksia, Internetistä löytyviä artikkeleita ja tutkimuksia, haastatteluja sekä tekijänsä kokemusta päivittäistavarakaupasta. Tutkimus myyntikatteesta toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta.
Tutkimuksen pohjalta tehtiin toimeksiantajalle analyysi havaituista asioista. Sen tuotoksena laadittiin taulukko, jonka avulla myyntikatteen seuranta on helpompaa ja tehokkaampaa. Työkalu myös parantaa myymälöiden tietoa katteen jakautumisesta eri esillepanojen kesken. Päivittäistavarakaupassa useat eri tekijät vaikuttavat myyntikatteen muodostumiseen. Esillepanojen vaikutuksen laskemiseksi, kaikki muut tekijät tulisi pystyä sulkemaan pois. On kuitenkin vaikeaa täsmällisesti selvittää, kuinka paljon asiakaskunta esillepanojen myyntikatteen rakentumiseen vaikuttaa. Tutkimuksessa tehtyjen haastattelujen perusteella selvisi, että marketpäälliköt tarvitsevat apua asiakastiedon tulkitsemiseen. Työn pohjalta voisi suositella päälliköiden asiakastiedon analysointitaitojen kehittämistä.
Osa opinnäytetyön liitteistä sisältää S-market-ketjun oikeita toteutuneita myynti- ja katelukuja. Tästä syystä nämä liitteet on salattu. Tutkimuksessa mukana olleiden S-markettien nimet on muutettu.
Teoreettinen viitekehys perustuu kannattavuuteen tuloslaskelman näkökulmasta sekä myyntikatteen muodostumiseen. Teorian ensimmäisessä osuudessa keskitytään yleisesti myyntikatteeseen päivittäistavarakaupassa. Toinen osuus syventää näkökulmaa Pirkanmaan Osuuskaupan tasolle. Työn teorian lähteinä käytettiin kannattavuudesta kertovia teoksia, Internetistä löytyviä artikkeleita ja tutkimuksia, haastatteluja sekä tekijänsä kokemusta päivittäistavarakaupasta. Tutkimus myyntikatteesta toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta.
Tutkimuksen pohjalta tehtiin toimeksiantajalle analyysi havaituista asioista. Sen tuotoksena laadittiin taulukko, jonka avulla myyntikatteen seuranta on helpompaa ja tehokkaampaa. Työkalu myös parantaa myymälöiden tietoa katteen jakautumisesta eri esillepanojen kesken. Päivittäistavarakaupassa useat eri tekijät vaikuttavat myyntikatteen muodostumiseen. Esillepanojen vaikutuksen laskemiseksi, kaikki muut tekijät tulisi pystyä sulkemaan pois. On kuitenkin vaikeaa täsmällisesti selvittää, kuinka paljon asiakaskunta esillepanojen myyntikatteen rakentumiseen vaikuttaa. Tutkimuksessa tehtyjen haastattelujen perusteella selvisi, että marketpäälliköt tarvitsevat apua asiakastiedon tulkitsemiseen. Työn pohjalta voisi suositella päälliköiden asiakastiedon analysointitaitojen kehittämistä.
Osa opinnäytetyön liitteistä sisältää S-market-ketjun oikeita toteutuneita myynti- ja katelukuja. Tästä syystä nämä liitteet on salattu. Tutkimuksessa mukana olleiden S-markettien nimet on muutettu.