Kannattava palvelusopimusmalli yritykselle X : laadukas ja kannattava palvelusopimusmalli
Kelloniemi, Petteri (2022)
Kelloniemi, Petteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067576
Tiivistelmä
Yrityksillä on maailmalla yleisesti käytössä palvelusopimusmalleja. Näitä on esimerkiksi autoliik-keillä, jotka kattavat auton huoltotarpeet, kun asiakas maksaa autoliikkeelle sovitun korvauksen kuukausittain voi asiakas olla huoletta suurista kertahuoltolaskuista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa toimeksiantajayritykselle, mitä kaikkea asioita yrityksen tulisi ottaa huomioon kehittäessään hinnoittelutyökalua ja palvelusopimusmallia. Työssä tutkittiin, mitkä eri tekijät vaikuttavat hinnoittelutyökalun käyttäytymiseen kannattavuuden näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan tutkimuksellinen ja se koostui teoriaosuudesta ja tutkimuksellisesta osasta. Aineistoa kerättiin asiakasyritykseltä tilinpäätöksen, huoltoraportin ja haastattelun avulla. Tietoperusteena käytettiin aiheeseen liittyviä painettuja teoksia ja Internet- sivustoja.
Liiketoimintaidea oli yrityksessä murrosvaiheessa, joka aiheutti haasteita työssä. Raaka-aineet, koneet ja laitteet aiheuttivat yritykselle suurimmat kustannukset, ja myös henkilöstökustannukset näyttelivät suurta roolia.
Asiakasyritykselle voisi tehdä tutkimuksia toimintolaskennasta, hinnoittelutyökalun loppuun saat-tamisesta ja leasingmahdollisuudesta, jolloin ne tukisivat tätä tukimusta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa toimeksiantajayritykselle, mitä kaikkea asioita yrityksen tulisi ottaa huomioon kehittäessään hinnoittelutyökalua ja palvelusopimusmallia. Työssä tutkittiin, mitkä eri tekijät vaikuttavat hinnoittelutyökalun käyttäytymiseen kannattavuuden näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan tutkimuksellinen ja se koostui teoriaosuudesta ja tutkimuksellisesta osasta. Aineistoa kerättiin asiakasyritykseltä tilinpäätöksen, huoltoraportin ja haastattelun avulla. Tietoperusteena käytettiin aiheeseen liittyviä painettuja teoksia ja Internet- sivustoja.
Liiketoimintaidea oli yrityksessä murrosvaiheessa, joka aiheutti haasteita työssä. Raaka-aineet, koneet ja laitteet aiheuttivat yritykselle suurimmat kustannukset, ja myös henkilöstökustannukset näyttelivät suurta roolia.
Asiakasyritykselle voisi tehdä tutkimuksia toimintolaskennasta, hinnoittelutyökalun loppuun saat-tamisesta ja leasingmahdollisuudesta, jolloin ne tukisivat tätä tukimusta.