Yritykset sosiaalisessa mediassa : millainen sisältö kuluttajia kiinnostaa?
Vilén, Lotta (2022)
Vilén, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057417
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitys yrityksen markkinoinnissa on kasvanut merkittävästi ja sen katsotaankin olevan yksi tärkeimmistä markkinoinnin keinoista yritykselle. Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona markkinointitoimisto Primaq Group Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada toimeksiantajalle vastaus siihen, millainen sisältö kuluttajia kiinnostaa yritysten Instagram- ja Facebook-tileillä. Selvityksen tulosten pohjalta toimeksiantajan oli tarkoitus kehittää omia palvelujaan ja laajentaa toimintaansa entistä enemmän kuluttaja-alan yritysten sosiaalisen median tilien hallintaan.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin aihetta ensin viitekehyksen pohjalta. Tietoperusta luotiin kirjallisuuden ja internet-lähteiden pohjalta ja siinä käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä, sosiaalista mediaa ja digitaalista markkinointiviestintää. Tietoperustassa syvennyttiin myös tarkemmin Instagramiin ja Facebookiin sosiaalisen median kanavina. Työ toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineistonkeruuta varten luotiin verkkokysely, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastasi yhteensä 315 henkilöä.
Kyselyn tulosten pohjalta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä siitä, millaista sisältöä sosiaaliseen mediaan tulisi tuottaa. Tuloksista selvisi muun muassa se, että sosiaaliseen mediaan tuotettavan sisällön tulisi olla visuaalisesti laadukasta ja miellyttävää, tekstien tulisi olla helposti lähestyttäviä ja sisällön tulisi tuoda kuluttajalle aitoa hyötyä muun muassa vinkkien muodossa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin aihetta ensin viitekehyksen pohjalta. Tietoperusta luotiin kirjallisuuden ja internet-lähteiden pohjalta ja siinä käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä, sosiaalista mediaa ja digitaalista markkinointiviestintää. Tietoperustassa syvennyttiin myös tarkemmin Instagramiin ja Facebookiin sosiaalisen median kanavina. Työ toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineistonkeruuta varten luotiin verkkokysely, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastasi yhteensä 315 henkilöä.
Kyselyn tulosten pohjalta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä siitä, millaista sisältöä sosiaaliseen mediaan tulisi tuottaa. Tuloksista selvisi muun muassa se, että sosiaaliseen mediaan tuotettavan sisällön tulisi olla visuaalisesti laadukasta ja miellyttävää, tekstien tulisi olla helposti lähestyttäviä ja sisällön tulisi tuoda kuluttajalle aitoa hyötyä muun muassa vinkkien muodossa.