Työkalu avoimen 3D-maailman luontiin Unityssä
Lagerroos, Henri (2022)
Lagerroos, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067625
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tehdä työkalu avoimen 3D-maailman kehittämisen helpottamiseksi Unity-pelimoottorilla. Työkalu suunniteltiin siten, että se voitaisiin myöhemmin laittaa myyntiin Unity Asset Store -kauppapaikkaan. Työkalun avulla oli tarkoitus pystyä suoratoistamaan avoimen maailman alueita. Pelaajan ollessa vuorovaikutuksessa maailman kanssa maailman alueita ladattaisiin tilannekohtaisesti kytkimiä aktivoimalla. Näin avoimen maailman alueita voitaisiin ladata kontrolloidusti ja saumattomasti pelin taustalla ilman latausikkunoita alueiden välissä.
Maailman eri alueiden välillä liikkumista varten tehtiin suoratoistaja sekä muita avoimen maailman kehittämistä varten luotuja komponentteja. Komponentteja olivat muun muassa maailman lataamista käynnistävät kytkimet, tasojen viittaustiedostot, erikseen tallennettavat aloituspisteet ja pelimaailman asetukset.
Työkalun oli myös tarkoitus avustaa pelin tasojen hallinnassa, jolloin pelimaailman erilaisia tilanteita voitaisiin simuloida painiketta painamalla ja editori avaisi pelitilanteen tasot editorin muokkaustilassa. Lisäksi työkalun oli tarkoitus avustaa muiden avoimen maailman luomiseen käytettävien komponenttien luomisessa ja muokkaamisessa. Kehittäjän avustamista varten tehtiin editoriin laajennuksia.
Insinöörityön tuloksena syntyi työkalu, jossa on avoimen maailman suoratoistaja komponentteineen sekä erilaisia editoria laajentavia ominaisuuksia, kuten valikkoja, painikkeita, ikkunoita, tiedostoja ja erilaisia muokattuja näkymiä. Laajennuksien avulla pelimaailman tasojen ja komponenttien käsittelystä tuli nopeampaa ja miellyttävämpää. Työkalua varten tehtiin myös kattava esimerkkitoteutus työkalulla tehtävästä avoimen maailman pelistä. Käännetty peli voitiin käynnistää itsenäisesti pelivalikosta ja aloittaa uudelleen tallennuspisteestä. Koepelissä oli esirakennettu eri osa-alueet, kuten valaistus, navigaatioverkot, alueellinen objektin piilottaminen ja heijastusluotaimet. Myös ei-pelattava hahmo seurasi pelattavaa hahmoa tasolta toiselle.
Työkalu implementoitiin koemielessä myös vanhaan henkilökohtaiseen peliprojektiin, joka sisälsi maastoja, erilaisia 3D-malleja, vihollisia ja pelitehtäviä. Koepelin oikeata maailmaa vastaava pinta-ala oli 0,75 km². Työkalu suoriutui koepelistä moitteetta suoratoistajan ja valikkotyökalujen osalta.
Maailman eri alueiden välillä liikkumista varten tehtiin suoratoistaja sekä muita avoimen maailman kehittämistä varten luotuja komponentteja. Komponentteja olivat muun muassa maailman lataamista käynnistävät kytkimet, tasojen viittaustiedostot, erikseen tallennettavat aloituspisteet ja pelimaailman asetukset.
Työkalun oli myös tarkoitus avustaa pelin tasojen hallinnassa, jolloin pelimaailman erilaisia tilanteita voitaisiin simuloida painiketta painamalla ja editori avaisi pelitilanteen tasot editorin muokkaustilassa. Lisäksi työkalun oli tarkoitus avustaa muiden avoimen maailman luomiseen käytettävien komponenttien luomisessa ja muokkaamisessa. Kehittäjän avustamista varten tehtiin editoriin laajennuksia.
Insinöörityön tuloksena syntyi työkalu, jossa on avoimen maailman suoratoistaja komponentteineen sekä erilaisia editoria laajentavia ominaisuuksia, kuten valikkoja, painikkeita, ikkunoita, tiedostoja ja erilaisia muokattuja näkymiä. Laajennuksien avulla pelimaailman tasojen ja komponenttien käsittelystä tuli nopeampaa ja miellyttävämpää. Työkalua varten tehtiin myös kattava esimerkkitoteutus työkalulla tehtävästä avoimen maailman pelistä. Käännetty peli voitiin käynnistää itsenäisesti pelivalikosta ja aloittaa uudelleen tallennuspisteestä. Koepelissä oli esirakennettu eri osa-alueet, kuten valaistus, navigaatioverkot, alueellinen objektin piilottaminen ja heijastusluotaimet. Myös ei-pelattava hahmo seurasi pelattavaa hahmoa tasolta toiselle.
Työkalu implementoitiin koemielessä myös vanhaan henkilökohtaiseen peliprojektiin, joka sisälsi maastoja, erilaisia 3D-malleja, vihollisia ja pelitehtäviä. Koepelin oikeata maailmaa vastaava pinta-ala oli 0,75 km². Työkalu suoriutui koepelistä moitteetta suoratoistajan ja valikkotyökalujen osalta.