Meditaatio osana stressinhallintaa: ohjaajakoulutukseen osallistuneiden kokemuksia
Wright, Veera (2022)
Wright, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067643
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin säännöllisesti meditaatiota harjoittavien henkilöiden kokemusta meditaation ja stressinhallinnan yhteydestä. Tavoitteena oli kuvata ilmiötä sekä normalisoida meditaatiota kenen tahansa käytettävissä olevana stressinhallinnan välineenä ja selvittää, miten voisimme hyötyä meditaatiosta osana stressinhallintaa erilaisissa poikkeus- ja kriisitilanteissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen- ja määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistelmänä, jossa pääpaino oli laadullisen tutkimuksen puolella sisältäen joitakin määrällisiä kysymyksiä. Kohderyhmänä toimi toimeksi-antajan eli HALI Formation Oy:n rentoutus- ja meditaatio ohjaajakoulutuksesta valmistuneet henkilöt, joille toteutettiin kahdessa Facebook-ryhmässä sähköinen Webropol kysely. Kyselylomake sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä meditaatioon ja stressinhallintaan liittyen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 kurssilta valmistunutta henkilöä, jotka vastasivat anonyymisti heille esitettyihin avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen laadullisten kysymysten analysoinnissa aineistolähtöistä induktiivista sisällönanalyysiä ja määrällisten kysymysten kohdalla kuvailevaa analyysimenetelmää sekä vastausjakaumia.
Tulokset osoittivat, että meditaation avulla voidaan hallita stressiä ja valtaosa kyselyyn vastanneista suosittelisi meditaatiota stressinhallinnan keinona myös muille. Meditaation harjoittamisesta saattaa olla hyötyä myös poikkeus- ja kriisitilanteissa esiintyvän stressin hallinnassa, mutta tästä tarvitaan vielä lisää tutkimusta. This thesis project examined the experiences of instructor training participants in the context of meditation and stress management when they meditate regularly. The primary aim was to describe the phenomenon and to normalise meditation as a stress management tool available to anyone. A further purpose was to explore if it is possible to benefit from meditation as a tool for stress management in various exceptional and crisis situations.
The thesis used a combination of qualitative and quantitative research as research methods. The main focus was placed on qualitative research, including some quantitative issues. The target group was individuals who had been trained in the relaxation and meditation instructor training of the client, HALI Formation Oy. An electronic Webropol survey was conducted for participants in two different Facebook groups. The questionnaire contained open and close questions related to meditation and stress management.
A total of ten graduates of the course participated in the study, and they answered the open and closed questions anonymously. Following this, the collected data was analysed by using data-driven inductive content analysis, and a descriptive method of analysis as well as the distribution of answers was applied for quantitative questions.
In conclusion, according to the results of the study, meditation can be used to manage stress. The majority of respondents to the survey would recommend meditation as a way of managing stress to others as well. All participants in the study felt that they had gained at least some benefit from practising meditation in relation to their stress management. Moreover, meditation may also be useful in managing stress in exceptional and crisis situations, but further research is needed on this.
Tutkimus toteutettiin laadullisen- ja määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistelmänä, jossa pääpaino oli laadullisen tutkimuksen puolella sisältäen joitakin määrällisiä kysymyksiä. Kohderyhmänä toimi toimeksi-antajan eli HALI Formation Oy:n rentoutus- ja meditaatio ohjaajakoulutuksesta valmistuneet henkilöt, joille toteutettiin kahdessa Facebook-ryhmässä sähköinen Webropol kysely. Kyselylomake sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä meditaatioon ja stressinhallintaan liittyen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 kurssilta valmistunutta henkilöä, jotka vastasivat anonyymisti heille esitettyihin avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen laadullisten kysymysten analysoinnissa aineistolähtöistä induktiivista sisällönanalyysiä ja määrällisten kysymysten kohdalla kuvailevaa analyysimenetelmää sekä vastausjakaumia.
Tulokset osoittivat, että meditaation avulla voidaan hallita stressiä ja valtaosa kyselyyn vastanneista suosittelisi meditaatiota stressinhallinnan keinona myös muille. Meditaation harjoittamisesta saattaa olla hyötyä myös poikkeus- ja kriisitilanteissa esiintyvän stressin hallinnassa, mutta tästä tarvitaan vielä lisää tutkimusta.
The thesis used a combination of qualitative and quantitative research as research methods. The main focus was placed on qualitative research, including some quantitative issues. The target group was individuals who had been trained in the relaxation and meditation instructor training of the client, HALI Formation Oy. An electronic Webropol survey was conducted for participants in two different Facebook groups. The questionnaire contained open and close questions related to meditation and stress management.
A total of ten graduates of the course participated in the study, and they answered the open and closed questions anonymously. Following this, the collected data was analysed by using data-driven inductive content analysis, and a descriptive method of analysis as well as the distribution of answers was applied for quantitative questions.
In conclusion, according to the results of the study, meditation can be used to manage stress. The majority of respondents to the survey would recommend meditation as a way of managing stress to others as well. All participants in the study felt that they had gained at least some benefit from practising meditation in relation to their stress management. Moreover, meditation may also be useful in managing stress in exceptional and crisis situations, but further research is needed on this.