Kuopion Yhteiskoulu : uuden käyttötarkoituksen ideointi ja luonnostelu sekä korjaustapavaihtoehtojen kartoitus
Hölttä, Lari (2022)
Hölttä, Lari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077770
Tiivistelmä
Kuopion Yhteiskoulurakennus on toiminut opetus- ja koulukäytössä vuodesta 1898. Rakennus on kulttuurihistoriallisesti merkittävä ja asemakaavassa merkitty suojeltavaksi.
Opinnäytetyön toimeksianto oli kaksiosainen, sisältäen suunnittelu- sekä selvitystehtävän. Tehtävät liittyivät tiiviisti toisiinsa. Kuopion kaupunki omistaa rakennuksen ja halusi kartoittaa tulevaisuuden käyttömahdollisuuksia. Suunnittelutehtävän tavoitteena oli ideoida ja luonnostella Kuopion Yhteiskoululle uusi käyttötarkoitus rakennuksen jäädessä tyhjilleen ja lähes käyttämättömäksi ilmaisutaidon lukion (Lumit) toimintojen siirtyessä syksyllä 2022 valmistuvaan uudisrakennukseen.
Selvitystehtävän tavoitteena oli kartoittaa korjaustapavaihtoehtoja kaavassa suojelulle Yhteiskoulurakennukselle. Kirjallisuusselvitystä varten Kuopion kaupungilta saatiin varsin laaja tausta-aineisto, joka sisälsi erilaisia tutkimuksia, selvityksiä, kartoituksia sekä piirustuksia. Lisäksi haastateltiin asiantuntijoita sekä mahdollisia tilankäyttäjiä. Kohteeseen tutustuttiin paikan päällä ennen opinnäytetyön aloittamista.
Myös suunnittelutehtävässä hyödynnettiin kaupungilta saatua tausta-aineistoa. Lähtömallit mallinnettiin Revit -suunnitteluohjelmalla. Mallinnuksen tarkkuus oli karkea ja siinä käytettiin luonnosmateriaaleja. Korjaustapaehdotusten piirtämisessä käytettiin apuna valmiita rakennekirjastoja, joiden malleista muokattiin opinnäytetyössä esitetyt rakennetyypit sekä vaihtoehdot. Suunnittelutyössä ei ollut rakennesuunnittelijaa mukana.
Opinnäytetyön, tehtyjen kartoitusten sekä suunnitteluratkaisujen perusteella voitiin todeta, että Kuopion Yhteiskoulurakennukseen voidaan sijoittaa uudenlaisia, kaavan mukaisia sekä kuntalaisia ja aluesuunnittelua palvelevia toimintoja. Esimerkkinä käytettiin Kulttuuriareena 44:n toimintojen kaltaisia kulttuurisidonnaisia toimintoja.
Rakennus, sen tilat, rakenteet sekä järjestelmät vaativat laajamittaisia peruskorjauksia ja päivityksiä, jotta siitä saadaan käyttäjilleen turvallinen, terveellinen, toimiva, viihtyisä sekä kestävä. Korjauksissa ja muutostöissä tulee huomioida säilyttävän korjaamisen periaatteet sekä rakennuksen suojelutavoitteet. Rakennuksen sijaintiin, rakennushistorialliseen merkitykseen sekä nyt laadittuun muutosehdotukseen sisältyy arvonlisäpotentiaalia, joka on suositeltavaa huomioida Yhteiskoulun tulevaisuutta koskevassa kokonaisarvioinnissa. Kuopion Yhteiskoulu is a senior high school located in Kuopio, Finland, and it has been in educational use since 1898 when it was founded. The building itself has value as a meaningful part of the local building heritage and it is protected by the city plan. Kuopion Yhteiskoulu has been carrying out educational activities as well as leisure activities until these days but this is about to change when the senior high school of performing arts and media studies moves to a new location in autumn 2022. The city of Kuopio was willing to look further into the possibilities of future use of the building. One objective of the thesis was to design and sketch a new use for the old school building. Another objective was to survey alternative methods of repair for the building.
This thesis was carried out by surveying literature, interviewing experts of different fields of the matter as well as using the Revit modeling software. The level of modeling was generic and rough. Suggestions for alternative repair methods were modified using structural libraries as a base solution. Before using the methods of alternative repair they will need to be tested or modelled since there was no help available from a structural engineer.
As a result, it was shown that Kuopion Yhteiskoulu can be altered and modified for a new use, Kulttuuriareena 44 working as a point of reference. The school building of Kuopion Yhteiskoulu can be an active and functional part of different plans, widely serving citizens as a cultural center in the center of Kuopio city.
However, the school building of Kuopion Yhteiskoulu, its premises and systems need to be widely repaired, altered and updated. Without these significant actions it cannot be considered a safe, healthy, functional, comfortable or durable building. In the repairs and alterations, it is necessary that the protection status of the building and the methods of sparing repair are taken into consideration.
Opinnäytetyön toimeksianto oli kaksiosainen, sisältäen suunnittelu- sekä selvitystehtävän. Tehtävät liittyivät tiiviisti toisiinsa. Kuopion kaupunki omistaa rakennuksen ja halusi kartoittaa tulevaisuuden käyttömahdollisuuksia. Suunnittelutehtävän tavoitteena oli ideoida ja luonnostella Kuopion Yhteiskoululle uusi käyttötarkoitus rakennuksen jäädessä tyhjilleen ja lähes käyttämättömäksi ilmaisutaidon lukion (Lumit) toimintojen siirtyessä syksyllä 2022 valmistuvaan uudisrakennukseen.
Selvitystehtävän tavoitteena oli kartoittaa korjaustapavaihtoehtoja kaavassa suojelulle Yhteiskoulurakennukselle. Kirjallisuusselvitystä varten Kuopion kaupungilta saatiin varsin laaja tausta-aineisto, joka sisälsi erilaisia tutkimuksia, selvityksiä, kartoituksia sekä piirustuksia. Lisäksi haastateltiin asiantuntijoita sekä mahdollisia tilankäyttäjiä. Kohteeseen tutustuttiin paikan päällä ennen opinnäytetyön aloittamista.
Myös suunnittelutehtävässä hyödynnettiin kaupungilta saatua tausta-aineistoa. Lähtömallit mallinnettiin Revit -suunnitteluohjelmalla. Mallinnuksen tarkkuus oli karkea ja siinä käytettiin luonnosmateriaaleja. Korjaustapaehdotusten piirtämisessä käytettiin apuna valmiita rakennekirjastoja, joiden malleista muokattiin opinnäytetyössä esitetyt rakennetyypit sekä vaihtoehdot. Suunnittelutyössä ei ollut rakennesuunnittelijaa mukana.
Opinnäytetyön, tehtyjen kartoitusten sekä suunnitteluratkaisujen perusteella voitiin todeta, että Kuopion Yhteiskoulurakennukseen voidaan sijoittaa uudenlaisia, kaavan mukaisia sekä kuntalaisia ja aluesuunnittelua palvelevia toimintoja. Esimerkkinä käytettiin Kulttuuriareena 44:n toimintojen kaltaisia kulttuurisidonnaisia toimintoja.
Rakennus, sen tilat, rakenteet sekä järjestelmät vaativat laajamittaisia peruskorjauksia ja päivityksiä, jotta siitä saadaan käyttäjilleen turvallinen, terveellinen, toimiva, viihtyisä sekä kestävä. Korjauksissa ja muutostöissä tulee huomioida säilyttävän korjaamisen periaatteet sekä rakennuksen suojelutavoitteet. Rakennuksen sijaintiin, rakennushistorialliseen merkitykseen sekä nyt laadittuun muutosehdotukseen sisältyy arvonlisäpotentiaalia, joka on suositeltavaa huomioida Yhteiskoulun tulevaisuutta koskevassa kokonaisarvioinnissa.
This thesis was carried out by surveying literature, interviewing experts of different fields of the matter as well as using the Revit modeling software. The level of modeling was generic and rough. Suggestions for alternative repair methods were modified using structural libraries as a base solution. Before using the methods of alternative repair they will need to be tested or modelled since there was no help available from a structural engineer.
As a result, it was shown that Kuopion Yhteiskoulu can be altered and modified for a new use, Kulttuuriareena 44 working as a point of reference. The school building of Kuopion Yhteiskoulu can be an active and functional part of different plans, widely serving citizens as a cultural center in the center of Kuopio city.
However, the school building of Kuopion Yhteiskoulu, its premises and systems need to be widely repaired, altered and updated. Without these significant actions it cannot be considered a safe, healthy, functional, comfortable or durable building. In the repairs and alterations, it is necessary that the protection status of the building and the methods of sparing repair are taken into consideration.