Reaaliaikainen pelitulosten integrointi HTML-sivulle
Kivelä, Toni (2022)
Kivelä, Toni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067732
Tiivistelmä
Insinöörityössä kartoitettiin CS:GO-pelin reaaliaikaisen integraation mahdollisuuksia, joita voidaan hyödyntää verkkosivuilla muodostamaan reaaliaikaista pelidataa seuraajien nähtäville, jotta myös ne ottelut, joissa ei ole suoratoistoa saatavilla, saavat seurantapalvelun. Insinöörityössä tarkasteltiin myös projektityöskentelyn kautta tulleita tilaajan uusia tarpeita, joita ei aloituksessa tullut esille, jolloin ne toteutetaan erikseen omana työnään. Insinöörityö luo pohjan reaaliaikaisten tulosten tuomiselle verkkosivulle.
Insinöörityössä perehdyttiin erilaisiin toteutusvaihtoehtoihin, joissa käytetään Valven Counter-Strike: Global Offensive Game State -integraatiota. Vaihtoehtoja oli muutamia, ja jokainen oli toteutettu hieman eri tarkoituksiin, kuin mikä oli tarve reaaliaikaisessa integraatiossa. Suoraan reaaliaikaisen integraation toteutusta HTML-sivulle tulosten näyttämiseksi reaaliaikaisesti ei ollut löydettävissä.
Reaaliaikaisessa integraatiossa toteutettiin CS:GO-peliin tulosten keräämiseen tuote, joka tuottaa reaaliaikaista dataa pelipalvelimelta HTML-tiedostoon. Toimeksiantajana oli yhdistys, joka järjestää yritysten sisäisiä kilpailullisia e-urheiluturnauksia eri peleissä.
Insinöörityön tuloksena syntyi valmis reaaliaikainen integraatio, josta muodostuu HTML-sivu. Pelien tulokset tulevat reaaliaikaisesti sivulle nähtäväksi. Työn pohjalta voidaan jatkokehittää tulospalvelua laajentumaan esittämään enemmän pelidataa peleistä, ja jopa pelaajakohtaista dataa voidaan reaaliaikaisiin tuloksiin tuoda näkyviin. Toteutuksen pohjalta voidaan lähteä jatkokehittämään yhdistyksen omaa reaaliaikaista integraatiota verkkosivulle, johon data kerätään ja yhdistetään peleistä saatavaa reaaliaikaista dataa suoraan pelipalvelimelta verkkosivuille.
Insinöörityössä perehdyttiin erilaisiin toteutusvaihtoehtoihin, joissa käytetään Valven Counter-Strike: Global Offensive Game State -integraatiota. Vaihtoehtoja oli muutamia, ja jokainen oli toteutettu hieman eri tarkoituksiin, kuin mikä oli tarve reaaliaikaisessa integraatiossa. Suoraan reaaliaikaisen integraation toteutusta HTML-sivulle tulosten näyttämiseksi reaaliaikaisesti ei ollut löydettävissä.
Reaaliaikaisessa integraatiossa toteutettiin CS:GO-peliin tulosten keräämiseen tuote, joka tuottaa reaaliaikaista dataa pelipalvelimelta HTML-tiedostoon. Toimeksiantajana oli yhdistys, joka järjestää yritysten sisäisiä kilpailullisia e-urheiluturnauksia eri peleissä.
Insinöörityön tuloksena syntyi valmis reaaliaikainen integraatio, josta muodostuu HTML-sivu. Pelien tulokset tulevat reaaliaikaisesti sivulle nähtäväksi. Työn pohjalta voidaan jatkokehittää tulospalvelua laajentumaan esittämään enemmän pelidataa peleistä, ja jopa pelaajakohtaista dataa voidaan reaaliaikaisiin tuloksiin tuoda näkyviin. Toteutuksen pohjalta voidaan lähteä jatkokehittämään yhdistyksen omaa reaaliaikaista integraatiota verkkosivulle, johon data kerätään ja yhdistetään peleistä saatavaa reaaliaikaista dataa suoraan pelipalvelimelta verkkosivuille.