Lastenneurologian toimintaterapia-arviointi Suomen alue- ja keskussairaaloissa : laadullinen kysely toimintaterapeuteille
Hyvärinen, Suvituuli; Saarimaa, Henna (2022)
Hyvärinen, Suvituuli
Saarimaa, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe muodostui toimintaterapia-alaan liittyvistä havainnoista ja kokemuksista, joiden mukaan alaa ei kaikkialla vielä tunneta hyvin. Aihe rajautui harjoittelukokemusten ja yhteistyökumppanin perusteella toimintaterapia-arviointiin lastenneurologiassa. Kohderyhmäksi valittiin alue- ja keskussairaalat niitä yhdistävän työnkuvan vuoksi. Tunnettuuden puutteet aiheuttavat haasteita lapsen ohjaamisessa toimintaterapia-arvioon sekä moniammatillisen tiimin työn tehokkuuteen. Yhteistyökumppanina toimi Etelä-Karjalan sosiaali- terveyspiirin kuntayhtymän (Eksote) toimintaterapeutti. Opinnäytetyön tarkoitus oli selventää lastenneurologiassa tapahtuvaa toimintaterapeutin arviota ja kuinka moniammatillisuus näkyy osana sitä Suomen alue- ja keskussairaaloissa. Tavoitteeksi muodostui tiedon tuottaminen lastenneurologiassa työskentelevien toimintaterapeuttien arvioinnista sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotta tunnettuus toimintaterapiasta lisääntyisi.
Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat 1. Mitä lastenneurologian toimintaterapia-arviointiin sisältyy? ja 2. Miten moniammatillisuus ilmenee osana toimintaterapia-arviointia? Menetelmänä toimi kysely, joka laadittiin arviointiin perustuvan teorian muodostamien kehyksien mukaan. Siinä on hyödynnetty muun muassa Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa -julkaisua. Kysely tehtiin sähköisesti Google Forms -muodossa ja lähetettiin eri alustojen kautta kohderyhmään kuuluville, lastenneurologian puolella arviointia tekeville toimintaterapeuteille. Vastauksia saatiin yhteensä 12.
Tuloksissa todettiin lasten saapuvan toimintaterapeuttien arvioon usein aiheellisista syistä. Arvioinnissa kartoitetaan laajasti lapsen valmiuksia ja taitoja erilaisin arviointimenetelmin. Testit, toiminnan havainnointi ja vanhempien tai huoltajien haastattelut ovat käytössä kaikilla kyselyyn vastaajilla. Monipuolisen kuvan saaminen lapsen tilanteesta vaikuttaa arviointimenetelmien valintaan. Arvioiviin tiimeihin kuuluu useita eri ammattialojen edustajia ja moniammatillisuus nähdään yhteistyönä. Moniammatillisuus kuuluu osaksi arviointia, vaikka se pääosin tapahtuukin itsenäisesti. Kehityskohteita tuotiin esille moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen ja tunnettuuden lisäämiseen. Niissä erityisesti tiedottamiseen liittyvät keinot nähtiin toivottavana ja tärkeänä.
Kyselyn tulosten perusteella arviointia tehdään yhdenmukaisesti. Vaikka lapset saapuvat arvioon usein aiheellisista syistä, lukeutuu joukkoon myös aiheettomia lähetteitä. Arvioinnissa huomioidaan lapsen toiminnan tasot, ja arviointimenetelmien monipuolisen käytön vuoksi saadaan kokonaisvaltainen kuva lapsen kehityksestä. Koska arvioinnissa tavoitellaan lapsen etua, niin toimivassa tiimityöskentelyssä kyetään tuomaan eri alojen osaaminen esille johtaen lapselle optimaalisiin jatkokuntoutussuosituksiin. Moniammatillisuutta ja toimintaterapian tunnettuutta voidaan ja tulee jatkossa kehittää. Tämä opinnäytetyö auttaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia hahmottamaan ja ymmärtämään paremmin toimintaterapeutin työtehtäviä ja roolia lastenneurologian arvioinnissa sekä moniammatillisen tiimin toimintaa ja sen merkitystä.
Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat 1. Mitä lastenneurologian toimintaterapia-arviointiin sisältyy? ja 2. Miten moniammatillisuus ilmenee osana toimintaterapia-arviointia? Menetelmänä toimi kysely, joka laadittiin arviointiin perustuvan teorian muodostamien kehyksien mukaan. Siinä on hyödynnetty muun muassa Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa -julkaisua. Kysely tehtiin sähköisesti Google Forms -muodossa ja lähetettiin eri alustojen kautta kohderyhmään kuuluville, lastenneurologian puolella arviointia tekeville toimintaterapeuteille. Vastauksia saatiin yhteensä 12.
Tuloksissa todettiin lasten saapuvan toimintaterapeuttien arvioon usein aiheellisista syistä. Arvioinnissa kartoitetaan laajasti lapsen valmiuksia ja taitoja erilaisin arviointimenetelmin. Testit, toiminnan havainnointi ja vanhempien tai huoltajien haastattelut ovat käytössä kaikilla kyselyyn vastaajilla. Monipuolisen kuvan saaminen lapsen tilanteesta vaikuttaa arviointimenetelmien valintaan. Arvioiviin tiimeihin kuuluu useita eri ammattialojen edustajia ja moniammatillisuus nähdään yhteistyönä. Moniammatillisuus kuuluu osaksi arviointia, vaikka se pääosin tapahtuukin itsenäisesti. Kehityskohteita tuotiin esille moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen ja tunnettuuden lisäämiseen. Niissä erityisesti tiedottamiseen liittyvät keinot nähtiin toivottavana ja tärkeänä.
Kyselyn tulosten perusteella arviointia tehdään yhdenmukaisesti. Vaikka lapset saapuvat arvioon usein aiheellisista syistä, lukeutuu joukkoon myös aiheettomia lähetteitä. Arvioinnissa huomioidaan lapsen toiminnan tasot, ja arviointimenetelmien monipuolisen käytön vuoksi saadaan kokonaisvaltainen kuva lapsen kehityksestä. Koska arvioinnissa tavoitellaan lapsen etua, niin toimivassa tiimityöskentelyssä kyetään tuomaan eri alojen osaaminen esille johtaen lapselle optimaalisiin jatkokuntoutussuosituksiin. Moniammatillisuutta ja toimintaterapian tunnettuutta voidaan ja tulee jatkossa kehittää. Tämä opinnäytetyö auttaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia hahmottamaan ja ymmärtämään paremmin toimintaterapeutin työtehtäviä ja roolia lastenneurologian arvioinnissa sekä moniammatillisen tiimin toimintaa ja sen merkitystä.
