Apotin käyttöönotto anestesia- ja leikkausosastoilla : käyttöönottoon valmistautuminen sekä nykytilanteen arviointi anestesia- ja leikkausosastojen tukihenkilöiden näkökulmasta
Hemmilä, Maarit (2022)
Hemmilä, Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten hyvin Apotin tuomaan toiminnanmuutokseen valmistauduttiin yksiköissä - miten siitä selvittiin akuutilla käyttöönoton hetkellä - ja minkälainen tilanne on nyt, kun käyttöönotosta on kulunut aikaa. Työn tavoitteena on kuvata tukihenkilöiden näkökulmasta toteutunutta Apotti-järjestelmän käyttöönottoa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin anestesia- ja leikkausosastoilla ja tuottaa tietoa kehittämistä varten. Opinnäytetyön tuloksia ja toimenpide-ehdotuksia voidaan hyödyntää HUS:n anestesia- ja leikkausosastoilla tukihenkilöiden toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin aineistonkeruumenetelmänä kyselytutkimusta, tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin ja esitellään numeerisina arvoina. Tutkimukseen osallistujat valittiin siten, että he olivat joko toimineet tai toimivat Apotti - tukihenkilön roolissa HUS:n anestesia- ja leikkausosastolla. Kyselyyn vastasi 16,2 % tavoitellusta kohderyhmästä.
Tukihenkilön rooli on merkittävä käyttöönoton onnistumisen kannalta. Tehtävässä onnistumiseen auttaa vapaaehtoisuus, motivaatio auttaa muita käyttäjiä yksikössä sekä organisaation tarjoamat mahdollisuudet toimia tehtävässä. Potilastietojärjestelmän käyttöönotto on suuri toiminnanmuutos ja sillä on edellytykset onnistua, kun tukihenkilöt suhtautuvat positiivisesti muutokseen ja ymmärtävät kliiniset työnkulut.
Tukihenkilöiden mielestä leikkausosaston henkilökunnalle suunnattu perehdytys ja koulutus eivät vastanneet riittävästi käyttöönoton tarpeisiin. Tukihenkilön roolissa toimivien harjoittelun mahdollistaminen järjestelmää jo käyttävässä yksikössä koettiin hyödylliseksi. Tietotekniset valmiudet kehittyivät käyttöönoton jälkeen paremmiksi sekä tukihenkilöillä, että muilla käyttäjillä heidän yksiköissään. Esihenkilöt eivät tukeneet riittävästi toimimista tukihenkilönä, organisaatiolta olisi myös toivottu enemmän tukea sekä jatkuvuus tukihenkilöiden roolille ei toteutunut odotetusti.
Käyttöönoton jälkeisessä vaiheessa tukihenkilöiden omat asenteet järjestelmää kohtaan olivat parantuneet selkeästi. Yksiköissä yleisesti asenteet olivat melko kielteisiä jo ennen käyttöönottoa, ja käyttöönoton jälkeen kielteinen asenne oli vielä lisääntynyt. Anestesia- ja leikkausosastoilla toimivat tukihenkilöt osaavat mielestään käyttää järjestelmää riittävän hyvin työtehtävissään. Tukihenkilöiden näkökulmasta myös yksiköissä oli opittu käyttämään järjestelmää riittävän hyvin.
Opinnäytetyössä käytettiin aineistonkeruumenetelmänä kyselytutkimusta, tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin ja esitellään numeerisina arvoina. Tutkimukseen osallistujat valittiin siten, että he olivat joko toimineet tai toimivat Apotti - tukihenkilön roolissa HUS:n anestesia- ja leikkausosastolla. Kyselyyn vastasi 16,2 % tavoitellusta kohderyhmästä.
Tukihenkilön rooli on merkittävä käyttöönoton onnistumisen kannalta. Tehtävässä onnistumiseen auttaa vapaaehtoisuus, motivaatio auttaa muita käyttäjiä yksikössä sekä organisaation tarjoamat mahdollisuudet toimia tehtävässä. Potilastietojärjestelmän käyttöönotto on suuri toiminnanmuutos ja sillä on edellytykset onnistua, kun tukihenkilöt suhtautuvat positiivisesti muutokseen ja ymmärtävät kliiniset työnkulut.
Tukihenkilöiden mielestä leikkausosaston henkilökunnalle suunnattu perehdytys ja koulutus eivät vastanneet riittävästi käyttöönoton tarpeisiin. Tukihenkilön roolissa toimivien harjoittelun mahdollistaminen järjestelmää jo käyttävässä yksikössä koettiin hyödylliseksi. Tietotekniset valmiudet kehittyivät käyttöönoton jälkeen paremmiksi sekä tukihenkilöillä, että muilla käyttäjillä heidän yksiköissään. Esihenkilöt eivät tukeneet riittävästi toimimista tukihenkilönä, organisaatiolta olisi myös toivottu enemmän tukea sekä jatkuvuus tukihenkilöiden roolille ei toteutunut odotetusti.
Käyttöönoton jälkeisessä vaiheessa tukihenkilöiden omat asenteet järjestelmää kohtaan olivat parantuneet selkeästi. Yksiköissä yleisesti asenteet olivat melko kielteisiä jo ennen käyttöönottoa, ja käyttöönoton jälkeen kielteinen asenne oli vielä lisääntynyt. Anestesia- ja leikkausosastoilla toimivat tukihenkilöt osaavat mielestään käyttää järjestelmää riittävän hyvin työtehtävissään. Tukihenkilöiden näkökulmasta myös yksiköissä oli opittu käyttämään järjestelmää riittävän hyvin.