Etäoppimisen kehittäminen Leanin avulla
Fjäder, Elis (2022)
Fjäder, Elis
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077787
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena on tuoda esille menetelmiä, joilla voidaan tehostaa etäopintoja Lean-ajattelutapaa hyödyntäen. Leanin keskeinen ideologia perustuu hukan poistamiseen ja vakioituihin toimintamalleihin. Etäoppimisen kehittämisen ohessa tutustutaan Lean-ajattelutapaan sekä sen työkaluihin, joiden pohjalta kehitysehdotuksia alettiin toteuttamaan.
Insinöörityötä koskeva tutkimus toteutettiin fenomenografisella tutkimustavalla, jossa tutkimuksen kohteeksi valittiin kaksitoista opiskelijaa eri korkeakouluista. Tutkimukseen osallistui myös insinöörityön kirjoittaja, mikä teki tutkimuksesta myös etnografisen. Tutkimuksen aihe valikoitui aiheen ajankohtaisuuden vuoksi, eikä aiheesta ollut aikaisempia tapaustutkimuksia.
Tutkimuksessa opiskelijat jakoivat kokemuksiaan etäopinnoista, ja koin saaneeni erittäin hyviä vastauksia. Vastauksia analysoidessani huomasin, että kokemuksia riitti laidasta laitaan. Toisten kokiessa etäopinnot erittäin raskaasti, joillakin löytyi paljon positiivista sanottavaa uusista opetusmenetelmistä. Jälkeenpäin ajateltuna olisin halunnut kuitenkin laajentaa kyselytutkimusta, sillä mitä enemmän aineistoa tutki, sitä enemmän kysymyksiä vastaukset herättivät. Olisi ollut mielenkiintoista esimerkiksi tietää opiskelijoiden henkisestä hyvinvoinnista enemmän ja koronapandemian henkisistä vaikutuksista. Loppujen lopuksi olin kuitenkin erittäin tyytyväinen saamiini vastauksiin ja tutkielman onnistumiseen. Toivottavasti aihetta tutkitaan tulevaisuudessa lisää.
Insinöörityötä koskeva tutkimus toteutettiin fenomenografisella tutkimustavalla, jossa tutkimuksen kohteeksi valittiin kaksitoista opiskelijaa eri korkeakouluista. Tutkimukseen osallistui myös insinöörityön kirjoittaja, mikä teki tutkimuksesta myös etnografisen. Tutkimuksen aihe valikoitui aiheen ajankohtaisuuden vuoksi, eikä aiheesta ollut aikaisempia tapaustutkimuksia.
Tutkimuksessa opiskelijat jakoivat kokemuksiaan etäopinnoista, ja koin saaneeni erittäin hyviä vastauksia. Vastauksia analysoidessani huomasin, että kokemuksia riitti laidasta laitaan. Toisten kokiessa etäopinnot erittäin raskaasti, joillakin löytyi paljon positiivista sanottavaa uusista opetusmenetelmistä. Jälkeenpäin ajateltuna olisin halunnut kuitenkin laajentaa kyselytutkimusta, sillä mitä enemmän aineistoa tutki, sitä enemmän kysymyksiä vastaukset herättivät. Olisi ollut mielenkiintoista esimerkiksi tietää opiskelijoiden henkisestä hyvinvoinnista enemmän ja koronapandemian henkisistä vaikutuksista. Loppujen lopuksi olin kuitenkin erittäin tyytyväinen saamiini vastauksiin ja tutkielman onnistumiseen. Toivottavasti aihetta tutkitaan tulevaisuudessa lisää.