Positiivisen pedagogiikan avulla eheäksi laulajaksi
Kosonen, Venla (2022)
Kosonen, Venla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097873
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin positiivista pedagogiikkaa ja sen vaikutusta oppilaan psyykkiseen hyvinvointiin laulunopetuksessa. Positiivinen pedagogiikka on käsitteenä vielä melko tuore, mutta nopeasti tiensä valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin löytänyt pedagoginen suuntaus. Se pohjautuu positiivisen psykologian tutkimuksiin ja periaatteisiin. Tutkimukseni teoreettinen tietoperusta nojaa tuoreeseen tutkimustietoon positiivisesta psykologiasta ja positiivisesta pedagogiikasta. Tärkeimpinä lähdeaineistoina tähän tutkimukseeni toimivat Markku Ojasen tutkimusteos Positiivinen psykologia (2007) ja Laura Uusitalo-Malmivaaran ja Kaisa Vuorisen Huomaa hyvä! (2016). Opinnäytetyössäni määrittelen psyykkisen hyvinvoinnin, traumaattisten kokemusten, positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan osatekijöitä. Työni keskeinen tavoite oli selvittää, kuinka merkityksellistä positiivinen pedagogiikka laulunopetuksen lähtökohtana on laulusta traumatisoituneen oppijan oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta.
Tutkimukseni tueksi haastattelin kahta lauluoppilastani, joilla molemmilla on taustallaan lauluun liittyviä traumaattisia kokemuksia. Haastatteluissa selvitin, millaisia traumaattisia kokemuksia lauluoppilailla on ja miten positiivinen pedagogiikka laulunopetuksen perustana on vaikuttanut heidän psyykkiseen hyvinvointiinsa ja näistä traumoista selviytymiseen. Haastatteluissa kävi ilmi, että positiivisella pedagogiikalla laulunopetuksessa on ollut oppilaiden psyykkisen hyvinvoinnin kannalta myönteinen vaikutus. Molempien oppilaiden mukaan positiiviseen pedagogiikkaan nojaava laulunopetus on luonut heille turvallisen oppimisympäristön ja olosuhteet korjaaville laulukokemuksille. Haastattelujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että positiivisella laulupedagogiikalla voi olla ratkaiseva merkitys oppilaan laulutraumojen käsittelyssä.
Opinnäytetyölläni pyrin myös herättämään ajatuksia musiikinopetuksen kentällä siitä, kuinka tuhoisaa virhekeskeisyys musiikinopetuksessa voi pahimmillaan olla. Työn ja sen tietoperustan perusteella voidaan todeta, että vahvuusperustainen, rohkaiseva laulunopetus tukee oppilaan hyvinvointia, ruokkii motivaatiota ja vahvistaa resilienssiä haasteiden edessä. Tämä kaikki näkyy myönteisesti oppimistuloksissa ilman altistumista traumaattisille ja nöyryyttäville kokemuksille musiikinopetuksessa. Suomalaisessa musiikinopetuksessa on viime vuosina noussut esiin valtavia epäkohtia, ja edustamani uusi musiikkipedagogien sukupolvi on tarjoamassa korjaavia kokemuksia musiikinopetuksen jättämistä traumoista toipujille. Suomalainen musiikinopetus on murroksessa: traditionaalinen mestari-kisälli-asetelma on saanut rinnalleen oppijalähtöisen, positiivisen pedagogiikan. In this thesis the author examined positive pedagogy and its effect on a vocal student’s mental well-being. Positive pedagogy is based on positive psychology, and it is a relatively fresh trend in Finnish teaching. The theory base in the thesis leans on the latest scientific research on positive psychology and positive pedagogy. Based on the data the elements of mental well-being, trau-matic experiences, positive psychology, and positive pedagogy were presented. The author also interviewed two vocal students that have previously experienced trauma related to singing. An analysis is presented at the end of this thesis. In the analysis, methods of qualitative analysis were applied.
The essential goal of this thesis was to study how meaningful positive pedagogy’s approach in singing teaching is for traumatized singers’ mental well-being and learning process. Based on research on the subject, positive pedagogy works toward students’ motivation and resilience. It also creates favorable conditions for remedial experiences with traumatized students.
According to the results in this thesis, a positive pedagogy-based approach in singing teaching can have a massive impact on vocal student’s mental well-being. The interviewed students have had remedial experiences regarding their traumas in singing, and according to the results, posi-tive pedagogy has also highly supported their progression in singing.
One of the goals of this thesis was also to give rise to discussion about music teaching in Fin-land. In the recent years there has been discussion about error-centered, humiliating pedagogy that has always been there in music teaching. This kind of approach can be traumatic to a stu-dent, and the question is, is it necessary? With this thesis the author wants to provide an alterna-tive approach to teaching music without compromising students’ mental health.
This thesis offers views on supportive, student-centered vocal pedagogy.
Tutkimukseni tueksi haastattelin kahta lauluoppilastani, joilla molemmilla on taustallaan lauluun liittyviä traumaattisia kokemuksia. Haastatteluissa selvitin, millaisia traumaattisia kokemuksia lauluoppilailla on ja miten positiivinen pedagogiikka laulunopetuksen perustana on vaikuttanut heidän psyykkiseen hyvinvointiinsa ja näistä traumoista selviytymiseen. Haastatteluissa kävi ilmi, että positiivisella pedagogiikalla laulunopetuksessa on ollut oppilaiden psyykkisen hyvinvoinnin kannalta myönteinen vaikutus. Molempien oppilaiden mukaan positiiviseen pedagogiikkaan nojaava laulunopetus on luonut heille turvallisen oppimisympäristön ja olosuhteet korjaaville laulukokemuksille. Haastattelujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että positiivisella laulupedagogiikalla voi olla ratkaiseva merkitys oppilaan laulutraumojen käsittelyssä.
Opinnäytetyölläni pyrin myös herättämään ajatuksia musiikinopetuksen kentällä siitä, kuinka tuhoisaa virhekeskeisyys musiikinopetuksessa voi pahimmillaan olla. Työn ja sen tietoperustan perusteella voidaan todeta, että vahvuusperustainen, rohkaiseva laulunopetus tukee oppilaan hyvinvointia, ruokkii motivaatiota ja vahvistaa resilienssiä haasteiden edessä. Tämä kaikki näkyy myönteisesti oppimistuloksissa ilman altistumista traumaattisille ja nöyryyttäville kokemuksille musiikinopetuksessa. Suomalaisessa musiikinopetuksessa on viime vuosina noussut esiin valtavia epäkohtia, ja edustamani uusi musiikkipedagogien sukupolvi on tarjoamassa korjaavia kokemuksia musiikinopetuksen jättämistä traumoista toipujille. Suomalainen musiikinopetus on murroksessa: traditionaalinen mestari-kisälli-asetelma on saanut rinnalleen oppijalähtöisen, positiivisen pedagogiikan.
The essential goal of this thesis was to study how meaningful positive pedagogy’s approach in singing teaching is for traumatized singers’ mental well-being and learning process. Based on research on the subject, positive pedagogy works toward students’ motivation and resilience. It also creates favorable conditions for remedial experiences with traumatized students.
According to the results in this thesis, a positive pedagogy-based approach in singing teaching can have a massive impact on vocal student’s mental well-being. The interviewed students have had remedial experiences regarding their traumas in singing, and according to the results, posi-tive pedagogy has also highly supported their progression in singing.
One of the goals of this thesis was also to give rise to discussion about music teaching in Fin-land. In the recent years there has been discussion about error-centered, humiliating pedagogy that has always been there in music teaching. This kind of approach can be traumatic to a stu-dent, and the question is, is it necessary? With this thesis the author wants to provide an alterna-tive approach to teaching music without compromising students’ mental health.
This thesis offers views on supportive, student-centered vocal pedagogy.