Tunnetaidot tutuksi: toiminnallinen opinnäytetyö 4-5-vuotiaille lapsille suunnatuista tunnetaitotuokioista Punahilkan päiväkodissa
Hautala, Linnéa; Meriläinen, Maiju (2022)
Hautala, Linnéa
Meriläinen, Maiju
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097899
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkimme tunnetaitokasvatusta ja tunnetaitoja. Tutkimuksemme tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten voimme tulevina varhaiskasvatuksen opettajina tukea lasten tunnetaitokasvatusta toiminnallisin keinoin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli neljä pedagogista tunnetaitotuokiota, joiden aikana havainnoimme, miten lasten tunnetaidot näkyvät tuokioiden aikana, ja miten suunnittelemamme tuokiot tukevat lasten tunnetaitokasvatusta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvaillaan lasten tunnetaitoihin ja tunnetaitokasvatukseen liittyviä käsitteitä. Lisäksi viitekehyksessä kerrotaan varhaiskasvatuksesta yleisesti. Teoriaosuudessa avaamme myös, mitä tunnetaidot tarkoittavat ja miksi niitä tarvitaan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Havainnointimenetelmänä käytettiin osallistavaa havainnointia. Jokaisen tuokion jälkeen kirjattiin päiväkirjamaisesti havainnointeja, joita oli tehty tuokion aikana. Keskeisenä työvälineenä tuoki-oissa olivat tunnetaitokortit, joita käytettiin jokaisessa tuokiossa. Tunnetaitoja käytiin läpi dialogisen keskustelun, luovuuden ja visuaalisten kuvien avulla. The purpose of this practice-based bachelor´s thesis was to study emotional skills education and children’s emotional skills. The aim of this study was to in-crease understanding and knowledge about how we could support children’s emotional skills as future teachers in early childhood education. The practice-based part of the bachelor´s thesis was four pedagogical emotional skills sessions during which we observed how children’s emotional skills appear in the sessions and how the sessions we organized support children’s emotional skills education.
The theoretical part of the bachelor´s thesis discusses theories about children’s emotional skills and emotional skills education. In addition also early childhood education in general is dealt with. Emotional skills education is an essential part of early childhood education, and in the theoretical part the following topics are dealt with: what emotional skills mean and why they are needed.
The thesis was qualitative. The used research method of these emotional skills sessions was participating observation. After each organized session the observations made during the sessions were documented in diary like notes. Each session had its own theme. Visual emotional skills cards were used as a key tool in every session. Emotions were explored using dialogical discussions, literature, creativity and visual aid.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvaillaan lasten tunnetaitoihin ja tunnetaitokasvatukseen liittyviä käsitteitä. Lisäksi viitekehyksessä kerrotaan varhaiskasvatuksesta yleisesti. Teoriaosuudessa avaamme myös, mitä tunnetaidot tarkoittavat ja miksi niitä tarvitaan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Havainnointimenetelmänä käytettiin osallistavaa havainnointia. Jokaisen tuokion jälkeen kirjattiin päiväkirjamaisesti havainnointeja, joita oli tehty tuokion aikana. Keskeisenä työvälineenä tuoki-oissa olivat tunnetaitokortit, joita käytettiin jokaisessa tuokiossa. Tunnetaitoja käytiin läpi dialogisen keskustelun, luovuuden ja visuaalisten kuvien avulla.
The theoretical part of the bachelor´s thesis discusses theories about children’s emotional skills and emotional skills education. In addition also early childhood education in general is dealt with. Emotional skills education is an essential part of early childhood education, and in the theoretical part the following topics are dealt with: what emotional skills mean and why they are needed.
The thesis was qualitative. The used research method of these emotional skills sessions was participating observation. After each organized session the observations made during the sessions were documented in diary like notes. Each session had its own theme. Visual emotional skills cards were used as a key tool in every session. Emotions were explored using dialogical discussions, literature, creativity and visual aid.