Toiminnanohjaus- ja asiakkuuksienhallintajärjestelmän käytettävyyden arviointi
Juusonen, Vilma (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Juusonen, Vilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097915
Tiivistelmä
Yrityskäyttöön myytävien ohjelmistotuotteiden käytettävyys voi usein olla heikompaa kuin kuluttajille suunnatuissa palveluissa. Käytettävyyden kehittämiselle on kuitenkin huomattu selkeitä liiketoiminnallisia etuja.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Enkora Oy:n toimeksiannosta. Työn tavoitteena on selvittää Enkora Oy:n kehittämän toiminnanohjaus- ja asiakkuuksienhallintajärjestelmä Nexuksen käytettävyyden nykytilaa ja ongelmakohtia käytettävyydessä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään käytettävyyttä yrityksien käyttöön suunniteltujen ohjelmistotuotteiden kontekstissa sekä käytettävyyden kehittämisen liiketoiminnallista näkökulmaa. Teoriaosuudessa tarkastellaan lisäksi eri menetelmiä käytettävyyden tutkimiselle.
Opinnäytetyössä arvioitiin Nexus-järjestelmän käytettävyyttä käyttäjähaastattelujen ja heuristisen arvioinnin menetelmillä. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin huhti-kesäkuussa 2021. Työn tuotoksena oli lista vakavuuden mukaan luokiteltuja käytettävyysongelmia, joita löytyi heuristisessa arvioinnissa 180.
Käyttäjähaastattelujen ja heuristisen arvioinnin perusteella Nexus-järjestelmän käytettävyyden ongelmat olivat useimmiten lieviä. Yleisimpiä haasteita käytettävyydessä oli tunnistettavuuden puute, tekstien puuttuvat tai virheelliset käännökset sekä käyttöliittymän monimutkaisuus. Arvioidun tuotteen käytettävyyttä voitaisiin jatkossa kehittää korjaamalla löytyneet käytettävyysongelmat sekä sisällyttämällä käytettävyyden suunnittelun ja testauksen menetelmiä jo tuotteen suunnitteluvaiheeseen.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Enkora Oy:n toimeksiannosta. Työn tavoitteena on selvittää Enkora Oy:n kehittämän toiminnanohjaus- ja asiakkuuksienhallintajärjestelmä Nexuksen käytettävyyden nykytilaa ja ongelmakohtia käytettävyydessä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään käytettävyyttä yrityksien käyttöön suunniteltujen ohjelmistotuotteiden kontekstissa sekä käytettävyyden kehittämisen liiketoiminnallista näkökulmaa. Teoriaosuudessa tarkastellaan lisäksi eri menetelmiä käytettävyyden tutkimiselle.
Opinnäytetyössä arvioitiin Nexus-järjestelmän käytettävyyttä käyttäjähaastattelujen ja heuristisen arvioinnin menetelmillä. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin huhti-kesäkuussa 2021. Työn tuotoksena oli lista vakavuuden mukaan luokiteltuja käytettävyysongelmia, joita löytyi heuristisessa arvioinnissa 180.
Käyttäjähaastattelujen ja heuristisen arvioinnin perusteella Nexus-järjestelmän käytettävyyden ongelmat olivat useimmiten lieviä. Yleisimpiä haasteita käytettävyydessä oli tunnistettavuuden puute, tekstien puuttuvat tai virheelliset käännökset sekä käyttöliittymän monimutkaisuus. Arvioidun tuotteen käytettävyyttä voitaisiin jatkossa kehittää korjaamalla löytyneet käytettävyysongelmat sekä sisällyttämällä käytettävyyden suunnittelun ja testauksen menetelmiä jo tuotteen suunnitteluvaiheeseen.