Kehitysprojekti: Kampanjakonsepti käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmin järjestöjen käyttöön
Väkinen, Maaret (2022)
Väkinen, Maaret
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia viestinnällisen kampanjan konsepti käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä käyttäen Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston jäsenjärjestöjen käyttöön. Kampanjakonseptin tavoitteena oli koota järjestöjen asiantuntijoiden laajaa osaamista ja näkemystä viestintäkampanjoinnista, sekä tukea eri kokoisten järjestöjen viestijöitä työssään. Samalla tutkittiin, miten käyttäjäkeskeinen lähestymistapa toimii yhteisessä suunnittelussa ja valmistelussa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja. Tutkimushaastattelut toteutettiin kevään 2021 aikana. Opinnäytetyöhön haastatellut kahdeksan henkilöä valittiin Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston Viestintätyöryhmän keskuudesta. Haastattelumuoto oli sisäpiirihaastattelu. Haastatteluaineiston analysoinnissa käytettiin tyypittelyä. Kehittämistyön tuloksena laadittiin kampanjakonsepti verkoston jäsenjärjestöjen käyttöön käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä apuna käyttäen. Kampanja-konseptin sisältö koottiin tutkimushaastatteluissa esiin nousseiden ja tyypittelyn myötä tarkentuneiden näkemysten ja vastausten perusteella. Lisäksi konseptin runkona hyödynnettiin jo olemassa olevia Viestintätyöryhmän kampanjakonsepteja. Tutkimuksen tuloksissa esitetään kolme oleellista, haastatteluissa esiin noussutta näkökulmaa: ensiksi havainto siitä, että kampanjakonseptin muoto jakaa mielipiteitä, sen jälkeen havainto, että yhteinen kampanjointi nähdään mahdollisuutena johon liittyy kuitenkin haasteita, ja kolmanneksi havainto järjestöjen rahoitustilanteen mahdollisista vaikutuksista yhteistyöhön. Tutkimuksen tulokset tuottavat myös uutta tietoa verkoston jäsenjärjestöjen toiveista ja tarpeista viestintäkampanjoihin liittyen. Lopuksi esitetään ehdotuksia verkoston viestinnän ja viestintäkampanjoinnin kehittämiseen sekä jatkotutkimusaiheiksi.