Suurikokoisen paperipohjaisen maalauksen vauriokartoitus ja konservointisuunnitelma : Juho Rissasen Bretagne-Madonna
Lepistö, Kaisa (2022)
Lepistö, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097891
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli Juho Rissasen maalaus Bretagne-Madonna. Amos Rexin kokoelmaan kuuluva maalaus on vuodelta 1925. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä maalauksesta vauriokartoitus ja muodostaa sen perusteella konservointisuunnitelma. Aihetta lähestyttiin soveltamalla Barbara Appelbaumin kirjassaan “Conservation Treatment Methodology” (2010) esittelemän kahdeksanportaisen päätöksentekoprosessin kuutta ensimmäistä askelta. Appelbaumin päätöksentekoprosessi valittiin ohjaamaan ja tukemaan konservointisuunnitelman muodostamista.
Bretagne-Madonna on suurikokoinen, paperipohjainen maalaus, joka on taustattu kankaalle. Kankaan ja paperin erilaisesta kosteuskäyttäytymisestä syntyvä jännite on aiheuttanut paperiin voimakasta deformaatiota. Paperin ja kankaan välinen jännite on todennäköisesti myös aiheuttanut paperiin halkeamia, joita on myöhemmin yritetty paikata siinä kuitenkaan onnistumatta. Paperin reunoissa on lukuisia repeämiä ja reikiä. Jotta voitiin määrittää, minkälaisia konservointitoimenpiteitä maalaukselle voidaan tehdä, tehtiin materiaalitutkimusta.
Materiaalianalyyseilla vahvistui, että maalaus on guassia. Maalauksen paperi on lumppupaperia, ja taustakangas puuvillaa. Paperi on liimattu kankaalle todennäköisesti vehnäliisterillä. Selvisi myös, että paperi on hyvin hapan. Liukoisuustestissä selvisi, että väripinta sietää hieman vettä. Näiden tulosten perusteella voitiin vertailla erilaisten konservointitoimenpiteiden soveltuvuutta maalaukselle. Näihin konservointitoimenpiteisiin lukeutuvat kuivapuhdistus, värinkiinnitys, taustakankaan irrotus, paperin pesu ja taustaus.
Opinnäytetyössä testattiin myös erilaisia liima-aineita guassimaalauksen värinkiinnitykseen ja inlay-tekniikan soveltuvuutta suurikokoiselle paperipohjaiselle teokselle.
Bretagne-Madonna on suurikokoinen, paperipohjainen maalaus, joka on taustattu kankaalle. Kankaan ja paperin erilaisesta kosteuskäyttäytymisestä syntyvä jännite on aiheuttanut paperiin voimakasta deformaatiota. Paperin ja kankaan välinen jännite on todennäköisesti myös aiheuttanut paperiin halkeamia, joita on myöhemmin yritetty paikata siinä kuitenkaan onnistumatta. Paperin reunoissa on lukuisia repeämiä ja reikiä. Jotta voitiin määrittää, minkälaisia konservointitoimenpiteitä maalaukselle voidaan tehdä, tehtiin materiaalitutkimusta.
Materiaalianalyyseilla vahvistui, että maalaus on guassia. Maalauksen paperi on lumppupaperia, ja taustakangas puuvillaa. Paperi on liimattu kankaalle todennäköisesti vehnäliisterillä. Selvisi myös, että paperi on hyvin hapan. Liukoisuustestissä selvisi, että väripinta sietää hieman vettä. Näiden tulosten perusteella voitiin vertailla erilaisten konservointitoimenpiteiden soveltuvuutta maalaukselle. Näihin konservointitoimenpiteisiin lukeutuvat kuivapuhdistus, värinkiinnitys, taustakankaan irrotus, paperin pesu ja taustaus.
Opinnäytetyössä testattiin myös erilaisia liima-aineita guassimaalauksen värinkiinnitykseen ja inlay-tekniikan soveltuvuutta suurikokoiselle paperipohjaiselle teokselle.