Mobiilin mahdollisuudet toimitilamarkkinoinnissa : Kartoitus yrityksen päätöksenteon tueksi
Hynynen, Heidi (2014)
Hynynen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127328
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin laajasti mobiilipalveluiden ja mobiilimarkkinoinnin mahdollisuuksiinerityisesti toimeksiantajayrityksen, Suomen Tiloja.fi Oy:n näkökulmasta. Suomen Tiloja.fi Oy tarjoaa palveluita toimitilamarkkinointiin. Työssä selvitettiin, mitä erilaisia keinoja mobiilipalveluiden ja markkinoinnin tarjoamiseen on olemassa ja miten niitä voidaan soveltaa toimeksiantajan liiketoimintaan. Työ toteutettiin kevään 2014 aikana.
Tutkimus oli laadullinen kirjallisuustutkimus, jota täydennettiin käytännön näkökulmia tuoneilla asiantuntijahaastatteluilla. Lähdeaineistona käytettiin aiheesta laadittua, mahdollisimman tuoretta kirjallisuutta, jota oli laajasti saatavilla.
Teoriaosuudessa tutkittiin mobiililaitteiden ja -markkinoinnin kasvua tähän päivään saakka, mobiilipalveluiden ja mobiilimarkkinoinnin toteuttamiseen sovellettavaa teknologiaa sekä mobiilipalveluiden tarjontaa ja kuluttajien nykyisiä ja lähitulevaisuuden käyttötottumuksia. Työn tuloksena esitettiin vaihtoehtoja, joiden pohjalta toimeksiantajayritys voi suunnitella tulevaa mobiilipalvelua ja sen markkinointikeinoja.
Johtopäätöksenä todettiin, että vaikka mobiili on hyvin ajankohtainen aihe, sen hyödyntämisen mahdollisuudet riippuvat paljon yrityksen toimialasta ja kohderyhmästä. Teknologia tarjoaa runsaasti vaihtoehtoja erilaisten palveluiden toteuttamiseen, mutta käytännössä vähemmän voi olla enemmän. Mobiilipalvelut tulee suunnitella käyttäjälähtöisesti siten, että ne tarjoavat asiakkaalle riittävästi lisäarvoa. Vaikka palvelussa hyödynnettäisiin huipputeknologiaa, se voi asiakkaan näkökulmasta olla arvoton ja tarpeeton.
Tutkimus oli laadullinen kirjallisuustutkimus, jota täydennettiin käytännön näkökulmia tuoneilla asiantuntijahaastatteluilla. Lähdeaineistona käytettiin aiheesta laadittua, mahdollisimman tuoretta kirjallisuutta, jota oli laajasti saatavilla.
Teoriaosuudessa tutkittiin mobiililaitteiden ja -markkinoinnin kasvua tähän päivään saakka, mobiilipalveluiden ja mobiilimarkkinoinnin toteuttamiseen sovellettavaa teknologiaa sekä mobiilipalveluiden tarjontaa ja kuluttajien nykyisiä ja lähitulevaisuuden käyttötottumuksia. Työn tuloksena esitettiin vaihtoehtoja, joiden pohjalta toimeksiantajayritys voi suunnitella tulevaa mobiilipalvelua ja sen markkinointikeinoja.
Johtopäätöksenä todettiin, että vaikka mobiili on hyvin ajankohtainen aihe, sen hyödyntämisen mahdollisuudet riippuvat paljon yrityksen toimialasta ja kohderyhmästä. Teknologia tarjoaa runsaasti vaihtoehtoja erilaisten palveluiden toteuttamiseen, mutta käytännössä vähemmän voi olla enemmän. Mobiilipalvelut tulee suunnitella käyttäjälähtöisesti siten, että ne tarjoavat asiakkaalle riittävästi lisäarvoa. Vaikka palvelussa hyödynnettäisiin huipputeknologiaa, se voi asiakkaan näkökulmasta olla arvoton ja tarpeeton.