Sairaanhoitajien kokemuksia hoidon tarpeen arvioinnin koulutuksesta Vantaan terveysasemilla
Karén, Julia (2022)
Karén, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067744
Tiivistelmä
Tutkimuksia hoidon tarpeen arvioinnista on tehty hyvin vähän ja tehdyt tutkimukset kohdistuvat pääsääntöisesti päivystysyksiköihin sekä siellä tehtävään triageen. Terveysasemilla perusterveydenhuollossa tehdään päivittäin hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointia. On kiinnostavaa selvittää hoidon tarpeen arvioinnin koulutuksen ja laadun tilannetta terveysasemien näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaisesta hoidon tarpeen arvioinnin koulutuksesta sairaanhoitajat kokisivat olevan hyötyä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin alkuvuodesta 2022 kolmelta Vantaan terveysasemalta ryhmähaastattelun muodossa. Haastatteluihin osallistui yhteensä yhdeksän sairaanhoitajaa ja haastatteluissa käytettiin apuna teemarunkoa. Haastatteluiden jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysia käyttäen. Haastatteluiden perusteella saatiin kokemuksia hoidon tarpeen arvioinnin koulutuksen ja perehdytyksen nykytilanteesta, sairaanhoitajien koulutuksen toiveista hoidon tarpeen arviointiin liittyen sekä hoidon tarpeen arviointiin liittyvistä haasteista terveysasemilla.
Sairaanhoitajien haastatteluissa kertomien kokemusten mukaan hoidon tarpeen arviointiin liittyvää koulutusta on ollut hyvin vähän tai ei lainkaan viimeisen kolmen vuoden aikana. Tilanteeseen arvioitiin vaikuttaneen potilastietojärjestelmä Apotin käyttöönotto sekä Covid19- pandemia. Sairaanhoitajat kuvailivat, että hoidon tarpeen arvioinnissa haasteet liittyivät potilaskohtaamisiin, työyksiköiden toisistaan poikkeaviin toimintatapoihin sekä ajantasaisten ohjeiden ja materiaalien löydettävyyteen. Koulutusta koettiin tarvittavan lisää erityisesti haasteellisiin potilasryhmiin, hoidon tarpeen arvioinnin prosessiin sekä sairaanhoitajat esittivät toiveita koulutuksen toteutukseen liittyen.
Hoidon tarpeen arvioinnin koulutusta perusterveydenhuollon sairaanhoitajille tulee lisätä ja koulutukseen tulee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota. Yhdeksi kehittämisen kohteeksi nousi ohjeiden ja materiaalien ajantasainen päivittäminen sekä niiden löydettävyys. Olisi hyvä selvittää miten ja millä tavoin hoidon tarpeen arvioinnin laatua ja luotettavuutta voidaan seurata. Laadunvalvonnan avulla hoidon tarpeen arviointia voidaan parantaa ja kehittää.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin alkuvuodesta 2022 kolmelta Vantaan terveysasemalta ryhmähaastattelun muodossa. Haastatteluihin osallistui yhteensä yhdeksän sairaanhoitajaa ja haastatteluissa käytettiin apuna teemarunkoa. Haastatteluiden jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysia käyttäen. Haastatteluiden perusteella saatiin kokemuksia hoidon tarpeen arvioinnin koulutuksen ja perehdytyksen nykytilanteesta, sairaanhoitajien koulutuksen toiveista hoidon tarpeen arviointiin liittyen sekä hoidon tarpeen arviointiin liittyvistä haasteista terveysasemilla.
Sairaanhoitajien haastatteluissa kertomien kokemusten mukaan hoidon tarpeen arviointiin liittyvää koulutusta on ollut hyvin vähän tai ei lainkaan viimeisen kolmen vuoden aikana. Tilanteeseen arvioitiin vaikuttaneen potilastietojärjestelmä Apotin käyttöönotto sekä Covid19- pandemia. Sairaanhoitajat kuvailivat, että hoidon tarpeen arvioinnissa haasteet liittyivät potilaskohtaamisiin, työyksiköiden toisistaan poikkeaviin toimintatapoihin sekä ajantasaisten ohjeiden ja materiaalien löydettävyyteen. Koulutusta koettiin tarvittavan lisää erityisesti haasteellisiin potilasryhmiin, hoidon tarpeen arvioinnin prosessiin sekä sairaanhoitajat esittivät toiveita koulutuksen toteutukseen liittyen.
Hoidon tarpeen arvioinnin koulutusta perusterveydenhuollon sairaanhoitajille tulee lisätä ja koulutukseen tulee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota. Yhdeksi kehittämisen kohteeksi nousi ohjeiden ja materiaalien ajantasainen päivittäminen sekä niiden löydettävyys. Olisi hyvä selvittää miten ja millä tavoin hoidon tarpeen arvioinnin laatua ja luotettavuutta voidaan seurata. Laadunvalvonnan avulla hoidon tarpeen arviointia voidaan parantaa ja kehittää.