Pientuottajan liiketoiminnan kehittäminen
Leppäharju, Lotta (2022)
Leppäharju, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098133
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää toimeksiantajayrityksen mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaansa. Työssä tutkittiin pienyrityksen mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaansa kiinnittämällä huomiota nykytilan analysoinnissa nousseisiin kehittämiskohteisiin sekä parantamalla jo aiemmin käytettyjä menetelmiä.
Yrityksen nykytilaa tarkasteltiin lähtökohta-analyyseillä ja työssä hyödynnettiin PESTEL- ja SWOT- analyysejä. Työ on laadullinen tapaustutkimus (case-tutkimus) ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla toimeksiantajayrityksen yrittäjää. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallilla, jossa viitekehys ja yrityksen nykytila tulevat esiin lomittain. Toimeksiantajayrityksenä toimi Pohjois-Pohjanmaalla sijaitseva lammastila, joka kasvattaa karitsoja ja myy karitsanlihaa.
Opinnäytetyön tavoite oli löytää toimeksiantajayrityksen resursseihin sopivia liiketoiminnan kehittämisehdotuksia. Nykytilan analysoinnin päätteeksi yritykselle asetettiin tavoitteet ja niiden saavuttamiseksi laadittiin strategia. Näiden seikkojen myötä kehittämiskohteiksi nousivat suunnitelmallisuus ja markkinointiviestintä. Lisäksi yritykselle laadittiin markkinoinnin vuosikello.
Tutkimustuloksista huomattiin suunnitelmallisuuden ja markkinointiviestinnän eri muotojen olevan merkittäviä tekijöitä yritystoiminnan jokapäiväisessä toiminnassa sekä liiketoiminnan kehittämisessä. Markkinoinnin suunnitelmallinen ja säännöllinen toteuttaminen luo yritykselle näkyvyyttä, jolla mahdollistetaan uusia asiakkaita. Liiketoiminnan kehittäminen on aiheena aina ajankohtainen, jotta yritys pysyy markkinoiden mukana.
Yrityksen nykytilaa tarkasteltiin lähtökohta-analyyseillä ja työssä hyödynnettiin PESTEL- ja SWOT- analyysejä. Työ on laadullinen tapaustutkimus (case-tutkimus) ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla toimeksiantajayrityksen yrittäjää. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallilla, jossa viitekehys ja yrityksen nykytila tulevat esiin lomittain. Toimeksiantajayrityksenä toimi Pohjois-Pohjanmaalla sijaitseva lammastila, joka kasvattaa karitsoja ja myy karitsanlihaa.
Opinnäytetyön tavoite oli löytää toimeksiantajayrityksen resursseihin sopivia liiketoiminnan kehittämisehdotuksia. Nykytilan analysoinnin päätteeksi yritykselle asetettiin tavoitteet ja niiden saavuttamiseksi laadittiin strategia. Näiden seikkojen myötä kehittämiskohteiksi nousivat suunnitelmallisuus ja markkinointiviestintä. Lisäksi yritykselle laadittiin markkinoinnin vuosikello.
Tutkimustuloksista huomattiin suunnitelmallisuuden ja markkinointiviestinnän eri muotojen olevan merkittäviä tekijöitä yritystoiminnan jokapäiväisessä toiminnassa sekä liiketoiminnan kehittämisessä. Markkinoinnin suunnitelmallinen ja säännöllinen toteuttaminen luo yritykselle näkyvyyttä, jolla mahdollistetaan uusia asiakkaita. Liiketoiminnan kehittäminen on aiheena aina ajankohtainen, jotta yritys pysyy markkinoiden mukana.