Tuottajan ja drag-artistin roolien yhdistäminen drag show’ssa : esimerkkinä oma kokemukseni Siskot lähtee bailaamaan -drag show’sta
Korhonen, Matias (2022)
Korhonen, Matias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067639
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tuottajan ja drag-artistin roolien yhdistämistä, joka on suomalaisessa drag-kulttuurissa hyvin yleistä. Tarkoituksena oli selvittää syitä, miksi rooleja yhdistetään ja mitä etuja sekä haittoja se tuo tullessaan. Opinnäytetyössä nostettiin esiin myös keinoja, joilla kahden eri roolin suorittamista samaan aikaan voi helpottaa.
Opinnäytetyön pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua yhdistettynä aiheesta löytyviin kirjallisiin lähteisiin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin suomalaisia drag-artisteja sekä tuottajaa, joka on tuottanut drag show’ta. Keskeinen osa työtä oli lisäksi tekijän omat havainnot ja kokemukset aiheesta
Tuottajan ja drag-artistien roolien yhdistäminen mahdollistaa suuren potentiaalin niin tietojen kuin taitojen osalta. Kun näitä osaa hyödyntää, on kahden roolin yhdistäminen suuri etu. Se tuo mukanaan myös riskejä, mutta ne on mahdollista välttää tunnistamalla omat voimavarat. Haastattelujen pohjalta yksi suurimmista huomioista oli, että roolien yhdistäminen vaikuttaa heikentävästi hyvinvointiin. Syynä tähän voitiin pitää valtavaa työmäärää ja siitä aiheutuvaa stressiä. Opinnäytetyössä nousi esiin keinoja, joilla roolien yhdistämistä voidaan helpottaa, Näitä oli muun muassa delegointi, omien taitojen kehittäminen sekä yhteistyö.
Opinnäytetyön edettyä selvisi, että rooleja yhdistetään vielä pitkään Suomessa. Syynä tähän nähtiin drag-artistien pienet palkkiot. Yhteistyöllä suomalaisten drag-artistien kesken olisi mahdollista perustaa esimerkiksi yhteinen yhdistys, jolla palkkausta sekä dragin arvostusta yhteiskunnassa voitaisiin lähteä korottamaan. Jatkossa olisi syytä tutkia erilaisia tapoja edistää yhteistyöllä suomalaista drag-kulttuuria edistää eteenpäin.
Drag ammattina, sivutyönä tai harrastuksena ei ole helppoa. Sitä tehdessä pitää hallita niin taiteellinen kuin tuotannollinen osa-alue sekä kantaa taloudelliset riskit. Haastattelujen pohjalta nousi esiin, että drag on kutsumustyö, joka vaatii intohimoa, leikkimielisyyttä, työhön panostamista sekä rohkeutta heittäytyä. Näitä ominaisuuksia voidaan pitää yhtenä vastauksena siihen, miksi tuottajan ja drag-artistin rooleja yhdistetään.
Opinnäytetyön pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua yhdistettynä aiheesta löytyviin kirjallisiin lähteisiin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin suomalaisia drag-artisteja sekä tuottajaa, joka on tuottanut drag show’ta. Keskeinen osa työtä oli lisäksi tekijän omat havainnot ja kokemukset aiheesta
Tuottajan ja drag-artistien roolien yhdistäminen mahdollistaa suuren potentiaalin niin tietojen kuin taitojen osalta. Kun näitä osaa hyödyntää, on kahden roolin yhdistäminen suuri etu. Se tuo mukanaan myös riskejä, mutta ne on mahdollista välttää tunnistamalla omat voimavarat. Haastattelujen pohjalta yksi suurimmista huomioista oli, että roolien yhdistäminen vaikuttaa heikentävästi hyvinvointiin. Syynä tähän voitiin pitää valtavaa työmäärää ja siitä aiheutuvaa stressiä. Opinnäytetyössä nousi esiin keinoja, joilla roolien yhdistämistä voidaan helpottaa, Näitä oli muun muassa delegointi, omien taitojen kehittäminen sekä yhteistyö.
Opinnäytetyön edettyä selvisi, että rooleja yhdistetään vielä pitkään Suomessa. Syynä tähän nähtiin drag-artistien pienet palkkiot. Yhteistyöllä suomalaisten drag-artistien kesken olisi mahdollista perustaa esimerkiksi yhteinen yhdistys, jolla palkkausta sekä dragin arvostusta yhteiskunnassa voitaisiin lähteä korottamaan. Jatkossa olisi syytä tutkia erilaisia tapoja edistää yhteistyöllä suomalaista drag-kulttuuria edistää eteenpäin.
Drag ammattina, sivutyönä tai harrastuksena ei ole helppoa. Sitä tehdessä pitää hallita niin taiteellinen kuin tuotannollinen osa-alue sekä kantaa taloudelliset riskit. Haastattelujen pohjalta nousi esiin, että drag on kutsumustyö, joka vaatii intohimoa, leikkimielisyyttä, työhön panostamista sekä rohkeutta heittäytyä. Näitä ominaisuuksia voidaan pitää yhtenä vastauksena siihen, miksi tuottajan ja drag-artistin rooleja yhdistetään.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Hamerooli : Drag -artistin puvustus Miss Drag Queen 2011 -kilpailuun
Kilpi, Venla (Mikkelin ammattikorkeakoulu, 2011)Opinnäytetyöni tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa drag-artisti Miss Jan’ille puvustus Miss Drag Queen 2011 -kilpailuun. Miss Jan toimi toimeksiantajanani tässä prosessissa. Työssäni perehdyin drag-kulttuuriin, hankin ... -
Barn med drag av högkänslighet inom småbarnspedagogiken : En kvalitativ studie om hur personal inom småbarnspedagogiken bemöter och stöder barn med drag av högkänslighet
Viinikka, Sara; Nyfelt, Melinda (2023)Vårt syfte med examensarbetet var att ta reda på hur personal inom småbarnspedagogiken bemöter och stöder barn med drag av högkänslighet. De frågeställningar som vi hade var: Vilken typ av handledning får personalen inom ... -
The Transformative Effects of Drag Performance : A study in identifying the empowering effects of drag art performance on LGBT+ with mental health issues
Isik, Jac (Diakonia-ammattikorkeakoulu, 2018)The purpose of this thesis is to determine whether drag performance can give LGBT+ people who have either social anxiety or symptoms of depression, the tools to cope with those mental health issues in their everyday lives. ...