Kuvitus osana yrityksen visuaalista ilmettä
Purontaus, Iiris (2022)
Purontaus, Iiris
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098006
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii, miten kuvitusta luodaan osana yrityksen visuaalista identiteettiä. Tavoitteena on selkeyttää eri yritysidentiteettien tapoja toimia ja miten yrityksen arvot tai tarinat tuodaan esiin kuvituksen avulla. Opinnäytetyön lukija saa tietoa yritysilmeen tunnistamiseen, ja se auttaa pohtimaan millaisilla kuvavalinnoilla yritys ja brändi halutaan esittää yrityksen kohderyhmälle.
Opinnäytetyön keskeiset aiheet ovat kuvitus ja kuvituksen tekijä. ”Mitä kaikkea kuvituksen tekijän kannattaa ottaa huomioon kuvitusta tehdessään” on tutkimuskysymys, johon opinnäytetyölläni vastaan. Kuvittajan on hallittava erilaiset kuvitustavat sekä tiedostaa kuinka itse toimii osana suunnitteluprosessia. On varottava, ettei tule valehdelleeksi kuvituksilla tai luo yrityskuvasta yrityksen arvoihin sopimatonta.
Opinnäytetyön luettuaan lukija tietää mitä monimuotoinen kuvitus tarkoittaa, ja osaa ottaa mahdollisimman suuren ihmisryhmän huomioon kuvitusta tehdessään. Lukijalla on lisäksi käsitys siitä mitä kohderyhmät ja arvot tarkoittavat yritykselle.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on semioottista kuvan tulkintaa apuna käyttävä kuva-analyysi kahdesta suomalaisesta yrityksestä Helsingin Seudun Liikenteestä ja Wolt ruokalähettipalvelusta. Yritykset valikoituivat miettiessäni mitkä yritykset minua puhuttelevat, ja minkälaisia tuntemuksia eri yritysten kuvitukset minussa herättävät.
Opinnäytetyön keskeiset aiheet ovat kuvitus ja kuvituksen tekijä. ”Mitä kaikkea kuvituksen tekijän kannattaa ottaa huomioon kuvitusta tehdessään” on tutkimuskysymys, johon opinnäytetyölläni vastaan. Kuvittajan on hallittava erilaiset kuvitustavat sekä tiedostaa kuinka itse toimii osana suunnitteluprosessia. On varottava, ettei tule valehdelleeksi kuvituksilla tai luo yrityskuvasta yrityksen arvoihin sopimatonta.
Opinnäytetyön luettuaan lukija tietää mitä monimuotoinen kuvitus tarkoittaa, ja osaa ottaa mahdollisimman suuren ihmisryhmän huomioon kuvitusta tehdessään. Lukijalla on lisäksi käsitys siitä mitä kohderyhmät ja arvot tarkoittavat yritykselle.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on semioottista kuvan tulkintaa apuna käyttävä kuva-analyysi kahdesta suomalaisesta yrityksestä Helsingin Seudun Liikenteestä ja Wolt ruokalähettipalvelusta. Yritykset valikoituivat miettiessäni mitkä yritykset minua puhuttelevat, ja minkälaisia tuntemuksia eri yritysten kuvitukset minussa herättävät.