Digitaalinen markkinointisuunnitelma MuSaKone - palvelulle
Kauppinen, Johannes (2022)
Kauppinen, Johannes
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098062
Tiivistelmä
MuSaKone on kotimainen musiikin hahmottamisaineiden harjoitteluun tarkoitettu digitaali- nen palvelu. MuSaKone on kehitetty kahden musiikkioppilaitoksen toimesta ja on saanut rahoitusta esimerkiksi opetusministeriöltä. MuSaKoneen kaupallistamisen seuraavat askeleet olivatkin talvella 2021 Eurooppalaisille markkinoille siirtymisen suunnittelu.
MuSaKoneen kehitystyö on vielä keväällä 2022 kesken ja sen kaupallinen julkaisu ei ole ajankohtaista. Tästä huolimatta MuSaKone on ollut käytössä Suomalaisten musiikkiopistojen opetusmateriaalina ja on todettu toimivaksi. Toimeksiannoksi syntyi tutkia muutaman EU- maan sopivuutta digitaalisen opetuspalvelun myynnissä sekä kehittää alustava digi- taalinen markkinointisuunnitelma maita varten. Opinnäytetyön muodoksi muodostui produkti.
Opetuspalveluiden markkinat ovat kasvussa uuden teknologian ja Covid-19 pandemian vaikutuksesta. Musiikkiopetuksen määrä etäopetuksessa on kuitenkin pieni. Digitaalinen musiikinopetus tapahtuu palveluiden kautta ja palvelut tuovat musiikin aspektit helpommin ymmärrettäväksi pelimäisten moduulien avulla. Digitaalinen markkinointi tapahtuu monikanavaisesti esimerkiksi RACE- rajapinnan avulla. Sen tulee olla lisäarvoa tuottavaa sekä visuaalista. Markkinoinnin keskipisteessä on yrityksen laskeutumissivu, johon vierailijat ohjataan hakukoneiden, sosiaalisen median, videoiden sekä display- mainosten avulla.
Opinnäytetyöprosessi kesti 14 kuukautta. Markkinointisuunnitelman tekemisessä käytettiin myös puolistrukturoitua haastattelua, jossa viittä asiakassegmenttiin kuuluvaa henkilöä haastateltiin relevanttien markkinointikanavien sekä markkinointisisällön puolesta. Saksan, Ranskan sekä Espanjan markkinat opetuspalveluiden myyntiin ovat hyvät. EU:n ja maiden suurelta osin yhtenäinen politiikka ja lainsäädäntö yksinkertaistaa useassa maassa samanaikaista myyntiä.
MuSaKoneen markkinointisuunnitelma on alustava. Sen tavoitteena on uusien vierailijoiden sekä myynnin kasvattaminen. Markkinointisuunnitelma esittelee laskeutumissivun, sen hakukoneoptimoinnin sekä maksullisen markkinoinnin verkossa. Instagramin Lisäksi MuSaKone käyttää YouTuben ja Instagramin vaikuttajamarkkinointia asiakkaiden houkuttelemiseen.
Lopullinen produkti tulee eroamaan koemarkkinoinnista, mutta toimii hyvänä pohjana tälle. Oma osaaminen asiantuntijana kehittyi produktin aikana, mutta parannettavia asioita on vielä esimerkiksi ajankäytössä.
MuSaKoneen kehitystyö on vielä keväällä 2022 kesken ja sen kaupallinen julkaisu ei ole ajankohtaista. Tästä huolimatta MuSaKone on ollut käytössä Suomalaisten musiikkiopistojen opetusmateriaalina ja on todettu toimivaksi. Toimeksiannoksi syntyi tutkia muutaman EU- maan sopivuutta digitaalisen opetuspalvelun myynnissä sekä kehittää alustava digi- taalinen markkinointisuunnitelma maita varten. Opinnäytetyön muodoksi muodostui produkti.
Opetuspalveluiden markkinat ovat kasvussa uuden teknologian ja Covid-19 pandemian vaikutuksesta. Musiikkiopetuksen määrä etäopetuksessa on kuitenkin pieni. Digitaalinen musiikinopetus tapahtuu palveluiden kautta ja palvelut tuovat musiikin aspektit helpommin ymmärrettäväksi pelimäisten moduulien avulla. Digitaalinen markkinointi tapahtuu monikanavaisesti esimerkiksi RACE- rajapinnan avulla. Sen tulee olla lisäarvoa tuottavaa sekä visuaalista. Markkinoinnin keskipisteessä on yrityksen laskeutumissivu, johon vierailijat ohjataan hakukoneiden, sosiaalisen median, videoiden sekä display- mainosten avulla.
Opinnäytetyöprosessi kesti 14 kuukautta. Markkinointisuunnitelman tekemisessä käytettiin myös puolistrukturoitua haastattelua, jossa viittä asiakassegmenttiin kuuluvaa henkilöä haastateltiin relevanttien markkinointikanavien sekä markkinointisisällön puolesta. Saksan, Ranskan sekä Espanjan markkinat opetuspalveluiden myyntiin ovat hyvät. EU:n ja maiden suurelta osin yhtenäinen politiikka ja lainsäädäntö yksinkertaistaa useassa maassa samanaikaista myyntiä.
MuSaKoneen markkinointisuunnitelma on alustava. Sen tavoitteena on uusien vierailijoiden sekä myynnin kasvattaminen. Markkinointisuunnitelma esittelee laskeutumissivun, sen hakukoneoptimoinnin sekä maksullisen markkinoinnin verkossa. Instagramin Lisäksi MuSaKone käyttää YouTuben ja Instagramin vaikuttajamarkkinointia asiakkaiden houkuttelemiseen.
Lopullinen produkti tulee eroamaan koemarkkinoinnista, mutta toimii hyvänä pohjana tälle. Oma osaaminen asiantuntijana kehittyi produktin aikana, mutta parannettavia asioita on vielä esimerkiksi ajankäytössä.