Animoitu tiedon visualisointi viestin välittäjänä
Vehkalahti, Mari (2022)
Vehkalahti, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098037
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee liikettä ja animointia hyödyntävän tiedon visualisoinnin riskejä ja mahdollisuuksia viestinnässä. Työn tavoitteena on koostaa käytännönläheisiä vinkkejä viestijöille, jotka suunnittelevat ja tilaavat organisaatiossaan tiedon visualisointia, ja pohtivat valintaa staattisen ja animoidun toteutuksen välillä.
Työn johtopäätökset pohjautuvat tutkimuskirjallisuuden lisäksi tiedon visualisoinnin ammattilaisilta kerättyihin kokemuksiin. Laadullinen tutkimus perustuu puolistrukturoituun kyselyyn. Näkemyksiään ovat kertoneet suunnitteluprosessiin eri tavoin osallistuvat viestinnän ammattilaiset: tilaajat, suunnittelijat ja toteuttajat.
Animoitu sisältö on tällä hetkellä viestinnässä hyvin suosittua, erityisesti sosiaalisen median tarjoamien julkaisukanavien vuoksi. Liikettä on alettu käyttää paljon myös tiedon visualisoinnissa. Aina toteutukset eivät ole aivan tasapainoisia ja joskus tekeminen saattaa keskeytyä matkan varrella kokonaan. Animointi on kuitenkin ajanmukainen tapa tehdä viestintää ja sillä on annettavaa myös tiedon visualisoinnille.
Työn tuloksista voidaan johtaa aiheisiin, prosessiin ja tekemiseen liittyvät kriittiset kohdat, jotka huomioiden animoitu tiedon visualisointi lunastaa paikkansa tiedon välittämistä tukevana viestintämuotona. Johtopäätökset auttavat viestijöitä hahmottamaan minkätyyppistä tietoa liike erityisesti palvelee, ja tiedostamaan animoidun tiedon visualisoinnin mahdollisuuksia oman organisaationsa viestinnälle.
Työn johtopäätökset pohjautuvat tutkimuskirjallisuuden lisäksi tiedon visualisoinnin ammattilaisilta kerättyihin kokemuksiin. Laadullinen tutkimus perustuu puolistrukturoituun kyselyyn. Näkemyksiään ovat kertoneet suunnitteluprosessiin eri tavoin osallistuvat viestinnän ammattilaiset: tilaajat, suunnittelijat ja toteuttajat.
Animoitu sisältö on tällä hetkellä viestinnässä hyvin suosittua, erityisesti sosiaalisen median tarjoamien julkaisukanavien vuoksi. Liikettä on alettu käyttää paljon myös tiedon visualisoinnissa. Aina toteutukset eivät ole aivan tasapainoisia ja joskus tekeminen saattaa keskeytyä matkan varrella kokonaan. Animointi on kuitenkin ajanmukainen tapa tehdä viestintää ja sillä on annettavaa myös tiedon visualisoinnille.
Työn tuloksista voidaan johtaa aiheisiin, prosessiin ja tekemiseen liittyvät kriittiset kohdat, jotka huomioiden animoitu tiedon visualisointi lunastaa paikkansa tiedon välittämistä tukevana viestintämuotona. Johtopäätökset auttavat viestijöitä hahmottamaan minkätyyppistä tietoa liike erityisesti palvelee, ja tiedostamaan animoidun tiedon visualisoinnin mahdollisuuksia oman organisaationsa viestinnälle.