Testinosturin ohjausjärjestelmien nykyaikaistaminen
Rydberg, Juho (2022)
Rydberg, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098075
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli nykyaikaistaa ohjausjärjestelmäkomponentit Hyvinkäällä sijaitsevaan Konecranesin RTG-testinosturiin. Insinöörityön tarkoituksena oli valita uudet ohjausjärjestelmäkomponentit sekä tehdä uudet sähköpiirustukset ohjausjärjestelmämuutoksista. Tarkoituksena oli se, että testinosturilla voidaan jatkossa testata sovelluksia entistä nykyaikaisemmilla komponenteilla.
Insinöörityön alussa selvitettiin testinosturin ohjausjärjestelmien- ja sähköpiirustusten nykytila. Tämän jälkeen valittiin uudet ohjausjärjestelmäkomponentit ja aloitettiin uusien sähköpiirustusten suunnittelu. Ohjausjärjestelmän komponenttivalinnat pohjautuvat uusimpiin tuoteratkaisuihin niin, että ne tukevat testinosturin käyttöä tulevaisuudessa mahdollisimman pitkään. Uudet sähköpiirustukset tehtiin Zuken E3 -suunnitteluohjelmalla.
Ohjausjärjestelmien nykyaikaistaminen testinosturiin on ajankohtaista, koska testinosturi on rakennettu vuonna 2009. Nykyään uusissa nosturiprojekteissa käytetään nykyaikaisempia ohjausjärjestelmäkomponentteja. Tämän takia on tärkeää, että testinosturissakin on nykyaikaiset komponentit, jotta uusia testauksia voidaan suorittaa tuleviin projekteihin nykyaikaisilla komponenteilla.
Insinöörityön aikana tehtyjen sähköpiirustusten avulla ohjausjärjestelmämuutokset tullaan tekemään testinosturiin vuoden 2022 syksyllä. Ohjausjärjestelmämuutosten jälkeen testinosturilla voidaan tehdä testauksia nykyaikaisilla komponenteilla. Uusiin sähköpiirustuksiin voidaan jatkossa tehdä muutoksia, jos testinosturin ohjausjärjestelmäkomponentteja vaihdetaan.
Insinöörityön alussa selvitettiin testinosturin ohjausjärjestelmien- ja sähköpiirustusten nykytila. Tämän jälkeen valittiin uudet ohjausjärjestelmäkomponentit ja aloitettiin uusien sähköpiirustusten suunnittelu. Ohjausjärjestelmän komponenttivalinnat pohjautuvat uusimpiin tuoteratkaisuihin niin, että ne tukevat testinosturin käyttöä tulevaisuudessa mahdollisimman pitkään. Uudet sähköpiirustukset tehtiin Zuken E3 -suunnitteluohjelmalla.
Ohjausjärjestelmien nykyaikaistaminen testinosturiin on ajankohtaista, koska testinosturi on rakennettu vuonna 2009. Nykyään uusissa nosturiprojekteissa käytetään nykyaikaisempia ohjausjärjestelmäkomponentteja. Tämän takia on tärkeää, että testinosturissakin on nykyaikaiset komponentit, jotta uusia testauksia voidaan suorittaa tuleviin projekteihin nykyaikaisilla komponenteilla.
Insinöörityön aikana tehtyjen sähköpiirustusten avulla ohjausjärjestelmämuutokset tullaan tekemään testinosturiin vuoden 2022 syksyllä. Ohjausjärjestelmämuutosten jälkeen testinosturilla voidaan tehdä testauksia nykyaikaisilla komponenteilla. Uusiin sähköpiirustuksiin voidaan jatkossa tehdä muutoksia, jos testinosturin ohjausjärjestelmäkomponentteja vaihdetaan.