Päästökompensaatio osana ajoneuvorahoituksen myyntiä
Niskakangas, Oula (2022)
Niskakangas, Oula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098089
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten autorahoitusyhtiön päätös kompensoida yksityisautoilijoiden hiilidioksidipäästöt vaikuttaa yhteistyömyyjäliikkeiden toimintaan, ja onko päästökompensaatiosta mahdollista saada kilpailuetua muihin rahoitusyhtiöihin nähden.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu päästökaupasta, ja sen tekemistä varten hyödynnettiin tutkielmia ja kirjallisuutta liiketalouden alalta. Työssä tarkastellaan päästökauppaa YK:n puhtaan kehityksen mekanismien tarkoittamalla tavalla.
Tutkimusmenetelmäksi opinnäytetyössä valikoitui kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin lähettämällä kyselylomake yhteistyömyyjäliikkeiden henkilökunnalle täytettäväksi. Vastauksia kyselyyn kertyi yhteensä 20 eri myyjäliikkeestä.
Päästöjen kompensoiminen on ajoneuvomarkkinalla tuore ilmiö, eikä päästökompensaatiota ole Suomessa tarjottu kuluttajille vastaavassa mittakaavassa aiemmin. Päästöjen kompensoiminen tarjoaa selkeän kilpailuedun muihin alalla toimiviin rahoitusyhtiöihin nähden ekologisoitumisen trendin nostaessa päätään ja viedessään kuluttajien huomion. Myös koronaviruspandemia on ollut alalle ilmastonmuutoksen lisäksi toimialaa ravisuttanut tapahtuma, mistä toipuminen tulee viemään huomattavan pitkän ajan.
Uusien ajoneuvojen myynnin hidas elpyminen ja pitkät toimitusajat johtavat siihen, että vähäpäästöisistä ajoneuvoista tulee olemaan pitkän aikaa suurempi kysyntä kuin tarjonta. Toimialalle tämä on suuri haaste ja päästökauppa ja päästöjen kompensoiminen voi olla yksi väliaikainen ratkaisu alan taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu päästökaupasta, ja sen tekemistä varten hyödynnettiin tutkielmia ja kirjallisuutta liiketalouden alalta. Työssä tarkastellaan päästökauppaa YK:n puhtaan kehityksen mekanismien tarkoittamalla tavalla.
Tutkimusmenetelmäksi opinnäytetyössä valikoitui kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin lähettämällä kyselylomake yhteistyömyyjäliikkeiden henkilökunnalle täytettäväksi. Vastauksia kyselyyn kertyi yhteensä 20 eri myyjäliikkeestä.
Päästöjen kompensoiminen on ajoneuvomarkkinalla tuore ilmiö, eikä päästökompensaatiota ole Suomessa tarjottu kuluttajille vastaavassa mittakaavassa aiemmin. Päästöjen kompensoiminen tarjoaa selkeän kilpailuedun muihin alalla toimiviin rahoitusyhtiöihin nähden ekologisoitumisen trendin nostaessa päätään ja viedessään kuluttajien huomion. Myös koronaviruspandemia on ollut alalle ilmastonmuutoksen lisäksi toimialaa ravisuttanut tapahtuma, mistä toipuminen tulee viemään huomattavan pitkän ajan.
Uusien ajoneuvojen myynnin hidas elpyminen ja pitkät toimitusajat johtavat siihen, että vähäpäästöisistä ajoneuvoista tulee olemaan pitkän aikaa suurempi kysyntä kuin tarjonta. Toimialalle tämä on suuri haaste ja päästökauppa ja päästöjen kompensoiminen voi olla yksi väliaikainen ratkaisu alan taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.
