”Klasarina poppia” : Klassisen laulun opettajien kokemuksia pop/jazz-laulun opettamisesta
Rautasuo, Maija (2022)
Rautasuo, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö käsittelee klassisen laulun opettajien kokemuksia pop/jazz-laulun opetuksesta. Työssä pohditaan, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä, haasteita ja onnistumisia sekä tulevaisuudennäkymiä laulunopetuksessa on. Toteutin työn haastattelemalla alkuvuodesta 2022 neljää klassisen laulun opettajaa, jotka opettavat tällä hetkellä myös pop/jazz-laulua. Analysoin haastattelut teemoittelemalla.
Haastateltavat suhtautuivat kaikki suurella mielenkiinnolla opinnäytetyön aiheeseen. Opettajina he ovat kaikki avoimen kiinnostuneita ihmisäänestä ja monipuolisesta laulunopetuksesta, minkä takia he ovat päätyneet opettamaan klassisen laulun lisäksi myös pop/jazz-laulua. Koska pop/jazz-laulua ei voi opettaa klassisella tavalla, haastateltavat kokivat, että hyvä anatomian ja fysiologian tuntemus auttaa ymmärtämään pop/jazz-laulun tekniikoita silloin, kun ammatillista pätevyyttä ei ole. Kuitenkin laulamisen alkeiden opettaminen koettiin genrestä riippumatta melko samanlaiseksi ja helpoksi lähestyä.
Klassisen laulun ja pop/jazz-laulun vastakkainasettelu ja vertailu koettiin tarpeettomana ja vanhanaikaisena, monipuolisuus nähtiin ennemmin rikkautena työelämän kannalta. Tulevaisuudessa tarvetta erikoistumis- ja täydennyskoulutukselle koettiin olevan paljon, sillä moni työnantaja arvostaa sitä, jos laulunopettajalla on klassisen laulun lisäksi valmiuksia opettaa myös pop/jazz-laulua ja se luo myös yksityisyrittäjänä toimivalle laulunopettajalle enemmän työmahdollisuuksia.
Haastateltavat suhtautuivat kaikki suurella mielenkiinnolla opinnäytetyön aiheeseen. Opettajina he ovat kaikki avoimen kiinnostuneita ihmisäänestä ja monipuolisesta laulunopetuksesta, minkä takia he ovat päätyneet opettamaan klassisen laulun lisäksi myös pop/jazz-laulua. Koska pop/jazz-laulua ei voi opettaa klassisella tavalla, haastateltavat kokivat, että hyvä anatomian ja fysiologian tuntemus auttaa ymmärtämään pop/jazz-laulun tekniikoita silloin, kun ammatillista pätevyyttä ei ole. Kuitenkin laulamisen alkeiden opettaminen koettiin genrestä riippumatta melko samanlaiseksi ja helpoksi lähestyä.
Klassisen laulun ja pop/jazz-laulun vastakkainasettelu ja vertailu koettiin tarpeettomana ja vanhanaikaisena, monipuolisuus nähtiin ennemmin rikkautena työelämän kannalta. Tulevaisuudessa tarvetta erikoistumis- ja täydennyskoulutukselle koettiin olevan paljon, sillä moni työnantaja arvostaa sitä, jos laulunopettajalla on klassisen laulun lisäksi valmiuksia opettaa myös pop/jazz-laulua ja se luo myös yksityisyrittäjänä toimivalle laulunopettajalle enemmän työmahdollisuuksia.