Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaskeskeiset palkanlaskennan ratkaisut - Visma Solutions Oy

Napola, Sanna (2022)

 
Avaa tiedosto
Napola_Sanna.pdf (16.52Mt)
Lataukset: 


Napola, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108180
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia palkanlaskennan ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin. Palkanlaskennan ratkaisuja kehitetään tässä työssä Visma Solutions Oy:lle ja projektin toimittajana toimi kirjoittajan työnantaja Reaktor Innovations Oy.

Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa syvennytään palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun määritelmiin sekä asiakaskeskeisiin organisaatioihin ja siihen miten matka kohti asiakaskeskeistä organisaatioita tapahtuu ja mitä tällaisessa muutoksessa tulisi huomioida. Lisäksi esittelen teoreettisessa osuudessa palkanlaskennan osalta lukijalle tarpeellisen tietoperustan. Toiminnallinen osuus koostuu puolestaan palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesta muotoiluprojektista. Projektityöhön osallistui toimittajan puolelta kolmen hengen suunnittelijatiimi. Muotoiluprojektin tavoitteena oli ymmärtää miten tarjota palkanlaskennan ratkaisuja mahdollisimman käyttäjäystävällisesti, kokonaisvaltaisesti ja automatisoiden.

Muotoiluprojektissa kartoitettiin palkanlaskennan nykytilaa perehtymällä markkinoihin ja kilpailijoihin sekä haastattelemalla Visma Solutionsin sisäisiä asiantuntijoita. Asiakasymmärrystä kerrytettiin haastattelemalla palkanlaskennan järjestelmän kohderyhmiä: palkansaajat, palkanlaskijat ja loppuasiakkaan vastuuhenkilöt. Kerätyn tiedon pohjalta kehitettiin Visma Solutionsille palkanlaskennan tulevaisuuden konsepti yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen. Konsepti validoitiin kohderyhmillä ja iteroitiin validointihaastatteluissa kerätyn tiedon pohjalta. Lopuksi suunniteltiin, miten kehitystyötä jatketaan tämän projektin päättymisen jälkeen.

Työn tuloksena syntyi konsepti, jonka avulla pyritään helpottamaan palkanlaskennan prosessia ja siihen liittyviä työvaiheita. Konseptin kulmakiviä ovat käyttäjien tukeminen automaation avulla, tehtävän jaon ja vastuiden tarkoituksen mukaisempi uudelleenjako sekä luottamuksen rakentaminen palkanlaskennan prosessia, järjestelmiä ja muita toimijoita kohtaan. Konseptin avulla voidaan palkanlaskennan järjestelmiä alkaa kehittämään entistä käyttäjäystävällisempään suuntaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste