Sisäisen viestinnän tutkimus: Case Logistiikkakeskus
Kleemola, Henriikka (2014)
Kleemola, Henriikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096786
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sisäisen viestinnän toimivuutta Satakunnan Sairaanhoitopiirin logistiikkakeskuksessa. Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan organisaation sisällä tapahtuvaa viestintää, joka kohdistuu työntekijöihin. Sisäinen viestintä on työyhteisössä tapahtuvaa tiedonkulkua ja vuorovaikutusta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän parantamiseen logistiikkakeskuksessa.
Teoriaosuudessa selvitetään aluksi, mikä on tutkimuksellinen opinnäytetyö. Tämän jälkeen perehdytään viestintään yleisesti, minkä jälkeen keskityttiin erityisesti sisäiseen viestintään. Aiheeseen syvennytään tutustumalla muun muassa viestintäilmastoon ja –kulttuuriin, esimies- ja alaisviestintään sekä sisäisen viestinnän kanaviin ja keinoihin.
Opinnäytetyön empiriaosuus käsittelee logistiikkakeskukselle tehtyä sisäisen viestinnän tutkimusta. Tutkimus tehtiin satunnaisesti valituille työntekijöille logistiikkakeskuksessa. Se suoritettiin teemahaastattelua käyttäen kolmen hengen ryhmissä, jolloin haastateltavien välille syntyi keskustelua. Kysymykset käsittelivät sisäisen viestinnän toimivuutta, kanavia ja työilmapiiriä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että logistiikkakeskuksen työntekijät ovat suhteellisen tyytyväisiä sisäiseen viestintään, mutta parannettavaakin on. Kehitettävää on työntekijöiden omassa aktiivisuudessa ja siinä, että tieto tulisi kaikille samaan aikaan. Toimivimpia sisäisen viestinnän kanavia tutkimuksen tulosten mukaan olivat kasvokkain viestintä, henkilökuntapalaveri, viikkopalaveri ja taukohuone. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös todeta, että työilmapiiri vaikuttaa tiedonkulkuun ja työntekijät kokevat saavansa tarpeeksi tietoa koko organisaatioon liittyvistä asioista.
Teoriaosuudessa selvitetään aluksi, mikä on tutkimuksellinen opinnäytetyö. Tämän jälkeen perehdytään viestintään yleisesti, minkä jälkeen keskityttiin erityisesti sisäiseen viestintään. Aiheeseen syvennytään tutustumalla muun muassa viestintäilmastoon ja –kulttuuriin, esimies- ja alaisviestintään sekä sisäisen viestinnän kanaviin ja keinoihin.
Opinnäytetyön empiriaosuus käsittelee logistiikkakeskukselle tehtyä sisäisen viestinnän tutkimusta. Tutkimus tehtiin satunnaisesti valituille työntekijöille logistiikkakeskuksessa. Se suoritettiin teemahaastattelua käyttäen kolmen hengen ryhmissä, jolloin haastateltavien välille syntyi keskustelua. Kysymykset käsittelivät sisäisen viestinnän toimivuutta, kanavia ja työilmapiiriä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että logistiikkakeskuksen työntekijät ovat suhteellisen tyytyväisiä sisäiseen viestintään, mutta parannettavaakin on. Kehitettävää on työntekijöiden omassa aktiivisuudessa ja siinä, että tieto tulisi kaikille samaan aikaan. Toimivimpia sisäisen viestinnän kanavia tutkimuksen tulosten mukaan olivat kasvokkain viestintä, henkilökuntapalaveri, viikkopalaveri ja taukohuone. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös todeta, että työilmapiiri vaikuttaa tiedonkulkuun ja työntekijät kokevat saavansa tarpeeksi tietoa koko organisaatioon liittyvistä asioista.