Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Paikkatietojärjestelmän toteutus CRM-järjestelmän tueksi

Koivuoja, Jimi (2022)

 
Avaa tiedosto
Koivuoja_Jimi.pdf (4.137Mt)
Lataukset: 


Koivuoja, Jimi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108234
Tiivistelmä
Toimiva projektien- ja asiakkuuksien hallintajärjestelmä (CRM-järjestelmä) on tehokas työkalun liiketoiminnan edistämiseen. CRM-järjestelmällä ei ainoastaan ylläpidetä asiakasprofiileja sekä projektien tietoja, vaan järjestelmä myös laskee keskeisiä suorituskykyindikaattoreita, joiden avulla yrityksen johto voi seurata toiminnan kehitystä. Oikein käytettynä CRM-järjestelmä on jo yksinään hyödyllinen, mutta kehitysprojektin muodossa lähdettiin tutkimaan, että voisiko CRM-järjestelmän käyttöä edistää paikkatiedon avulla.

Yrityksessä oli aiemmin pilotoitu paikkatiedon yhdistämistä projektitietojen kanssa, mutta pilottiratkaisussa tietojen ylläpito osoittautui työlääksi ja karttatiedot eivät pysyneet ajantasaisina. Automatisoidun ja helppokäyttöisen ratkaisun löytämiseksi ryhdyttiin tutkimaan paikkatietointegraation toteutusmahdollisuuksia. Markkinoilla ei ollut saatavilla valmista integraatiota, joka olisi ollut yhteensopiva CRM-järjestelmän kanssa. Kehitysprojektia laajennettiin ja paikkatietojärjestelmää lähdettiin toteuttamaan yrityksessä sisäisenä sovelluskehityksenä.

Aluksi tutkimusvaiheessa osoitettiin paikkatietojärjestelmän toteutustapa kelvolliseksi. Paikkatietojärjestelmän rakentuu ulkoisen palveluntarjoajan CRM-järjestelmän tietokannasta, yrityksen hallinnoimasta MongoDB-paikkatietokannasta sekä paikkatietosovelluksesta, joka liittää CRM-järjestelmän kirjauksille paikkatiedon käyttäjän syöttämän lähiosoitteen perusteella. Paikkatietojärjestelmä vaihtaa tietoa CRM-järjestelmän kanssa sen REST-ohjelmointirajapinnan kautta ja luo CRM-kirjauksia vastaavat dokumentit paikkatietokantaan. Dokumenteille tallennetaan sijaintitiedot ja muut avaintiedot esitettävässä muodossa. Paikkatietosovellukseen toteutettiin myös lisätoiminnallisuuksia, kuten sijainnin syöttömoduuli, jolla käyttäjä voi vaihtoehtoisesti tulkita projektille sijainnin siirtämällä kartalla merkin hankkeen sijaintiin.

Paikkatietojärjestelmän ensimmäisen kokoonpanon toiminnallisuus vahvistettiin tietokantojen tarkastusoperaatioilla ja käyttäjäkokeilulla, jossa paikkatietojärjestelmä osoittautui menestykseksi. Järjestelmä on seuraavaksi määrä ottaa käyttöön, jonka jälkeen projekti siirtyy jatkokehitys- ja ylläpitovaiheeseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste