Talotekniikan vuosihuoltojen organisointi ja tehostaminen
Maunu, Jonne (2022)
Maunu, Jonne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108295
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli parantaa L&T Kiinteistötekniikka Oy:n vuosihuoltojen organisointia ja tehokkuutta. Yrityksen toimintaa voidaan organisoida ja tehostaa monellakin tapaa, mutta tässä opinnäytetyössä keskeinen keino parantaa vuosihuoltotoimintaa oli jatkaa jo aloitettua kehitystyötä L&T Kiinteistötekniikka Oy:n tulevaan huoltokirja-alustaan.
L&T Kiinteistötekniikka Oy:n henkilökunnan haastattelujen perusteella suurimmat parannuskeinot vuosihuoltojen organisointiin ja tehokkuuteen saadaan vuosihuoltojen lopputuotetta eli huoltoraporttia parantamalla. Opinnäytetyössä kehitettiin uuden huoltokirja-alustan raportointijärjestelmän raporttipohjia. Kehitystyö kohdistui taloteknisistä järjestelmistä ilmanvaihtokoneiden, huippuimureiden, kiertoilmakoneiden, lämmönjakokeskusten, pumppaamoiden sekä palopostien raporttipohjiin. Uusiin raporttipohjiin mietittiin huoltotoimenpiteiden kysymyspattereiden looginen järjestys niin, että huolto etenee johdonmukaisesti ilman ylimääräisiä työvaiheita. Kysymyspatterien huoltotoimenpiteisiin liittyviin kysymyksiin luotiin opinnäytetyössä ohjeistus huoltotoimenpiteen suorittamista varten.
Jatkossa L&T Kiinteistötekniikka Oy:n yhtenäiset ja huoltokirja-alustan ansiosta automatisoidut raporttipohjat parantavat varsinkin vuosihuoltojen organisointia, tehokkuutta ja tiedonkulkua. Uudet raporttipohjat tulevat näkymään myös asiakkaan suuntaan entistä selkeämpänä ja laadukkaampana huoltotoimintana. Uusi huoltokirja-alusta antaa myös tulevaisuudessa erinomaiset avaimet huoltotoiminnan jatkokehitykseen. The aim of the thesis was to improve the organization and efficiency of L&T Kiinteistötekniikka Oy’s building service annual maintenance operations. There are multiple ways to organize company’s operations and make them more efficient, but in this thesis the key to improve annual maintenance operations was to continue the development work that is already started on L&T Kiinteistötekniikka Oy’s new service book platform.
Based on interviews with L&T Kiinteistötekniikka Oy’s key personnel, the greatest way to improve the organization and efficiency of annual maintenance operations are obtained by improving the end product of maintenance operations which is maintenance report. Templates of the reports for the new service book platform were developed in this thesis. The development of the report templates focused on improving report templates for ventilation systems, extractors, recirculating air machines, heat distribution centers, pumping stations and fire hydrants. The maintenance reports consist of questions related to maintenance procedures. The logical order of these questions was developed for the new report templates so that the maintenance proceeds consistently without additional work steps. Also, instructions for performing the maintenance procedures were developed in this thesis.
In the future, L&T Kiinteistötekniikka Oy’s unified and automated report templates will continue to improve the organization, efficiency and information flow of annual maintenance operations, especially thanks to the new service book. The new report templates will produce clearer and higher-quality maintenance operations from customer’s perspective. The new service book platform will continue to provide excellent keys for the further development of service operations.
L&T Kiinteistötekniikka Oy:n henkilökunnan haastattelujen perusteella suurimmat parannuskeinot vuosihuoltojen organisointiin ja tehokkuuteen saadaan vuosihuoltojen lopputuotetta eli huoltoraporttia parantamalla. Opinnäytetyössä kehitettiin uuden huoltokirja-alustan raportointijärjestelmän raporttipohjia. Kehitystyö kohdistui taloteknisistä järjestelmistä ilmanvaihtokoneiden, huippuimureiden, kiertoilmakoneiden, lämmönjakokeskusten, pumppaamoiden sekä palopostien raporttipohjiin. Uusiin raporttipohjiin mietittiin huoltotoimenpiteiden kysymyspattereiden looginen järjestys niin, että huolto etenee johdonmukaisesti ilman ylimääräisiä työvaiheita. Kysymyspatterien huoltotoimenpiteisiin liittyviin kysymyksiin luotiin opinnäytetyössä ohjeistus huoltotoimenpiteen suorittamista varten.
Jatkossa L&T Kiinteistötekniikka Oy:n yhtenäiset ja huoltokirja-alustan ansiosta automatisoidut raporttipohjat parantavat varsinkin vuosihuoltojen organisointia, tehokkuutta ja tiedonkulkua. Uudet raporttipohjat tulevat näkymään myös asiakkaan suuntaan entistä selkeämpänä ja laadukkaampana huoltotoimintana. Uusi huoltokirja-alusta antaa myös tulevaisuudessa erinomaiset avaimet huoltotoiminnan jatkokehitykseen.
Based on interviews with L&T Kiinteistötekniikka Oy’s key personnel, the greatest way to improve the organization and efficiency of annual maintenance operations are obtained by improving the end product of maintenance operations which is maintenance report. Templates of the reports for the new service book platform were developed in this thesis. The development of the report templates focused on improving report templates for ventilation systems, extractors, recirculating air machines, heat distribution centers, pumping stations and fire hydrants. The maintenance reports consist of questions related to maintenance procedures. The logical order of these questions was developed for the new report templates so that the maintenance proceeds consistently without additional work steps. Also, instructions for performing the maintenance procedures were developed in this thesis.
In the future, L&T Kiinteistötekniikka Oy’s unified and automated report templates will continue to improve the organization, efficiency and information flow of annual maintenance operations, especially thanks to the new service book. The new report templates will produce clearer and higher-quality maintenance operations from customer’s perspective. The new service book platform will continue to provide excellent keys for the further development of service operations.