3D-grafiikkamoottori mobiililaitteille
Vahlman, Lauri (2014)
Vahlman, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127392
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä käydään läpi mobiililaitteille suunnatun yksinkertaisen 3D-grafiikkamoottorin suunnittelu ja toteutus käyttäen OpenGL ES -rajapintaa. Työssä esitellään grafiikkamoottorin toteutuksessa käytettyjä tekniikoita sekä tutustutaan moottorin rakenteeseen ja toteutuksellisiin yksityiskohtiin. Työn alkupuolella tutustutaan myös modernin 3D-grafiikan yleisiin periaatteisiin ja toimintaan sekä käydään läpi 3D-grafiikkaan liittyviä suorituskykyongelmia.
Työn loppupuolella esitellään yksinkertainen tekniikkademo, joka koodiesimerkein näyttää, miten grafiikkamoottoria voidaan käyttää käytännössä. Tämän lisäksi grafiikkamoottorilla suoritetaan suorituskykymittauksia, joiden perusteella arvioidaan moottorin rakenteen onnistumista sekä moottorin skaalautuvuutta.
Suorituskykymittausten perusteella grafiikkamoottorin todettiin olevan varsin onnistunut. Moottorin rakenteesta tuli selkeä, mikä tarjoaa hyvän pohjan moottorin jatkokehitykselle.
Työn loppupuolella esitellään yksinkertainen tekniikkademo, joka koodiesimerkein näyttää, miten grafiikkamoottoria voidaan käyttää käytännössä. Tämän lisäksi grafiikkamoottorilla suoritetaan suorituskykymittauksia, joiden perusteella arvioidaan moottorin rakenteen onnistumista sekä moottorin skaalautuvuutta.
Suorituskykymittausten perusteella grafiikkamoottorin todettiin olevan varsin onnistunut. Moottorin rakenteesta tuli selkeä, mikä tarjoaa hyvän pohjan moottorin jatkokehitykselle.
