Pirkanmaan paahtimon myynnin kehittäminen vähittäiskaupassa palvelumuotoilun avulla
Heinonen, Pekka (2022)
Heinonen, Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää asiakkaan ostokäyttäytymistä. Toimeksiantaja Pirkanmaan paahtimo pyrkii kasvattamaan myyntiään vähittäiskaupassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää uusia myynninedistämisratkaisuja vähittäiskauppaan palvelumuotoilun avulla. Tutkimuksen avulla haluttiin ymmärtää nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden omia arvoja. Lisäksi haluttiin ymmärtää asiakkaiden kokemat arvot yrityksen tuotteista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui arvon muodostumiseen, muotoiluajatteluun ja palvelumuotoiluun. Tutkimusosio toteutettiin palvelumuotoilun tuplatimantti-mallia hyödyntäen. Tutkimusmenetelmänä olivat palvelumuotoilun työkaluihin lukeutuvat lapputalkoot ja kuvakorttikyselyt. Nämä toteutettiin aidossa ympäristössä. Kolmantena menetelmänä olivat henkilökohtaiset haastattelut. Nämä siirrettiin kauppaympäristöstä etämuotoon koronaepidemian vuoksi. Teams-alustalla käydyt haastattelut antoivat lopulta syvemmän tietomäärän analysoitavaksi.
Tutkimus ei tuottanut varsinaisesti mitään täysin uutta myynninedistämisratkaisua vähittäiskauppaan. Sen sijaan tutkimuksen avulla on mahdollisuus ymmärtää yrityksen oma olemassaolo paremmin, sisäistää asiakasnäkökulman tarpeellisuus sekä arvonmuodostumiseen vaikuttavat tekijät. Tutkimuksen konkreettisena lopputuloksena syntyi prototyyppiehdotus uuden kahvituotteen ulkoasusta sekä useita kehitysehdotuksia Pirkanmaan paahtimolle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui arvon muodostumiseen, muotoiluajatteluun ja palvelumuotoiluun. Tutkimusosio toteutettiin palvelumuotoilun tuplatimantti-mallia hyödyntäen. Tutkimusmenetelmänä olivat palvelumuotoilun työkaluihin lukeutuvat lapputalkoot ja kuvakorttikyselyt. Nämä toteutettiin aidossa ympäristössä. Kolmantena menetelmänä olivat henkilökohtaiset haastattelut. Nämä siirrettiin kauppaympäristöstä etämuotoon koronaepidemian vuoksi. Teams-alustalla käydyt haastattelut antoivat lopulta syvemmän tietomäärän analysoitavaksi.
Tutkimus ei tuottanut varsinaisesti mitään täysin uutta myynninedistämisratkaisua vähittäiskauppaan. Sen sijaan tutkimuksen avulla on mahdollisuus ymmärtää yrityksen oma olemassaolo paremmin, sisäistää asiakasnäkökulman tarpeellisuus sekä arvonmuodostumiseen vaikuttavat tekijät. Tutkimuksen konkreettisena lopputuloksena syntyi prototyyppiehdotus uuden kahvituotteen ulkoasusta sekä useita kehitysehdotuksia Pirkanmaan paahtimolle.