Sähköinen oppimateriaali gynekologisesta irtosolunäytteestä bioanalyytikko-opiskelijoille
Brandt, Reija; Lammi, Sini; Niinivirta, Emilia (2022)
Brandt, Reija
Lammi, Sini
Niinivirta, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sähköinen oppimateriaali gynekologisesta irtosolunäytteestä bioanalytiikan opiskelijoille sytologian opintojen tueksi. Tavoitteena oli tuottaa selkeä ja monipuolinen oppimateriaali, joka tukee bioanalyytikoiden koulutusta ja mahdollistaa opiskelun itsenäisesti.
Sytologia eli soluoppi on patologian osa-alue. Yleisin sytologinen näyte on gynekologinen irtosolunäyte, joka otetaan usein kohdunkaulan syövän seulonnan yhteydessä. Työelämässä bioanalyytikko voi ottaa gynekologisia irtosolunäytteitä tai toimia laboratoriossa niiden esitarkastajana. Esitarkastajan tehtävänä on katsoa mikroskoopilla näytelaseja läpi ja tunnistaa niistä mahdollisia tulehdustekijöitä tai pahalaatuisia muutoksia, jotka hän sitten merkitsee patologia varten. Esitarkastajan työhön perehtyminen vaatii erillisen koulutuksen työpaikalla, mutta pohjatieto normaalin ja epänormaalin solukuvan tunnistamiselle luodaan opintojen aikana. Sekä onnistunut näytteenotto sekä ammattitaitoinen näytteiden esitarkastus ovat avainasemassa kohdunkaulan syövän ehkäisyssä ja varhaisessa toteamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen tuotoksena syntyi Moodle-oppimisalusta, jossa on diaesitysten muodossa tietoa gynekologisen irtosolunäytteen ottamisesta, käsittelystä ja tulkinnasta. Lisäksi käsiteltiin gynekologisen näytteen preanalytiikkaa, seulontoja, kohdunkaulansyöpää sekä HPV-virusta. Itsetehtyjen materiaalien yhteyteen tehtiin myös monivalintakysymyksiä. Moodle valittiin oppimateriaalin toteutustavaksi, sillä se on laajalti käytössä ja tuttu monelle opiskelijalle ennestään. Kuvamateriaali oppimateriaaliin hankittiin joko itse kuvaamalla tai netistä tekijänoikeuksia kunnioittaen. Diaesitykset luotiin käyttäen Microsoft PowerPoint -ohjelmaa.
Oppimisalusta tukee bioanalyytikkojen koulutusta Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Opettaja voi käyttää opinnäytetyönä tehtyjä materiaaleja opetuksensa tukena, tai sitten opiskelijat voivat opiskella materiaalista itsenäisesti. Moodle-oppimisalustaa on helppoa päivittää vastaamaan tulevaisuuden oppimistarpeita.
Sytologia eli soluoppi on patologian osa-alue. Yleisin sytologinen näyte on gynekologinen irtosolunäyte, joka otetaan usein kohdunkaulan syövän seulonnan yhteydessä. Työelämässä bioanalyytikko voi ottaa gynekologisia irtosolunäytteitä tai toimia laboratoriossa niiden esitarkastajana. Esitarkastajan tehtävänä on katsoa mikroskoopilla näytelaseja läpi ja tunnistaa niistä mahdollisia tulehdustekijöitä tai pahalaatuisia muutoksia, jotka hän sitten merkitsee patologia varten. Esitarkastajan työhön perehtyminen vaatii erillisen koulutuksen työpaikalla, mutta pohjatieto normaalin ja epänormaalin solukuvan tunnistamiselle luodaan opintojen aikana. Sekä onnistunut näytteenotto sekä ammattitaitoinen näytteiden esitarkastus ovat avainasemassa kohdunkaulan syövän ehkäisyssä ja varhaisessa toteamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen tuotoksena syntyi Moodle-oppimisalusta, jossa on diaesitysten muodossa tietoa gynekologisen irtosolunäytteen ottamisesta, käsittelystä ja tulkinnasta. Lisäksi käsiteltiin gynekologisen näytteen preanalytiikkaa, seulontoja, kohdunkaulansyöpää sekä HPV-virusta. Itsetehtyjen materiaalien yhteyteen tehtiin myös monivalintakysymyksiä. Moodle valittiin oppimateriaalin toteutustavaksi, sillä se on laajalti käytössä ja tuttu monelle opiskelijalle ennestään. Kuvamateriaali oppimateriaaliin hankittiin joko itse kuvaamalla tai netistä tekijänoikeuksia kunnioittaen. Diaesitykset luotiin käyttäen Microsoft PowerPoint -ohjelmaa.
Oppimisalusta tukee bioanalyytikkojen koulutusta Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Opettaja voi käyttää opinnäytetyönä tehtyjä materiaaleja opetuksensa tukena, tai sitten opiskelijat voivat opiskella materiaalista itsenäisesti. Moodle-oppimisalustaa on helppoa päivittää vastaamaan tulevaisuuden oppimistarpeita.