Virheistä oppii : Kommunikaatio ja komentoketju teostuotannossa
Tuovila, Juho (2014)
Tuovila, Juho
Lapin ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086632
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on komentoketju ja kommunikaatio teostuotannossa. Tavoitteeni on selvittää, miten nämä kaksi käsitettä ilmenevät ja toimivat parhaiten, lähinnä elokuvatuotannossa. Kysyn, millainen on ammattimainen komentoketju, ja mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kehittääkseen kommunikaatiota työympäristössä.
Teoriapohjana olen käyttänyt sekä alan ammattilaisten haastatteluja, kirjoituksia sekä alan oppimateriaalia internet- ja kirjalähteistä. Tiukalla aikataululla tapahtuvasta esituotannosta olen hakenut teoriamallia televisiosarja 24:n ohjaajan Jon Cassarin kuusiosaisesta videohaastattelusta. Aineistona käytän tuottamaani lyhytelokuvaa ”Tornion Valloitus”, joka kärsi läpi tuotantonsa työnkuvien ja tiedonkulun epäselvyyksistä. Käytössäni on elokuvasta tehty making of -dokumentti sekä eräitä tuotannossa syntyneitä asiakirjoja.
Suurimmat ongelmat Tornion Valloituksen tuotannossa aiheutti tuotantoryhmän kokemattomuus, mutta joitain yleisiä käyttäytymismalleja on nähtävissä myös kokeneemmissa työyhteisöissä. Suomalainen etäinen ja vähäpuheinen tapakulttuuri ei myöskään sovellu luovaan ryhmätyöhön ongelmitta.
Teoriapohjana olen käyttänyt sekä alan ammattilaisten haastatteluja, kirjoituksia sekä alan oppimateriaalia internet- ja kirjalähteistä. Tiukalla aikataululla tapahtuvasta esituotannosta olen hakenut teoriamallia televisiosarja 24:n ohjaajan Jon Cassarin kuusiosaisesta videohaastattelusta. Aineistona käytän tuottamaani lyhytelokuvaa ”Tornion Valloitus”, joka kärsi läpi tuotantonsa työnkuvien ja tiedonkulun epäselvyyksistä. Käytössäni on elokuvasta tehty making of -dokumentti sekä eräitä tuotannossa syntyneitä asiakirjoja.
Suurimmat ongelmat Tornion Valloituksen tuotannossa aiheutti tuotantoryhmän kokemattomuus, mutta joitain yleisiä käyttäytymismalleja on nähtävissä myös kokeneemmissa työyhteisöissä. Suomalainen etäinen ja vähäpuheinen tapakulttuuri ei myöskään sovellu luovaan ryhmätyöhön ongelmitta.