Vaikuttajan vastuu ja rooli sosiaalisessa mediassa
Sova, Nella (2022)
Sova, Nella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108348
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat vaikuttajan vastuut ja roolit sosiaalisessa mediassa sekä markkinoinnissa. Tutkimuksessa pohditaan myös, mitä vaikuttajamarkkinointi on.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu vaikuttajamarkkinoinnista sekä vaikuttajan rooleista ja vastuista sosiaalisessa mediassa sekä markkinoinnissa. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui kuusi vaikuttajaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että kolme kuudesta vaikuttajasta koki itsensä tietynlaisena roolimallina tai esikuvana sosiaalisessa mediassa. Esikuvana tai roolimallina toimimiseen liitettiin kohdeyleisölle oikeanlaisen sisällön tuottaminen sekä positiivisen ja inspiroivan ilmapiirin luominen. Oma rooli sosiaalisessa mediassa koettiin myös kaupallisena muutaman vaikuttajan mielestä. Vaikuttajat kokivat, että heidän vastuunaan sosiaalisessa mediassa on toimia omien arvojen perusteella. Myös oikean tiedon ilmi tuomista pidettiin heidän vastuunaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu vaikuttajamarkkinoinnista sekä vaikuttajan rooleista ja vastuista sosiaalisessa mediassa sekä markkinoinnissa. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui kuusi vaikuttajaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että kolme kuudesta vaikuttajasta koki itsensä tietynlaisena roolimallina tai esikuvana sosiaalisessa mediassa. Esikuvana tai roolimallina toimimiseen liitettiin kohdeyleisölle oikeanlaisen sisällön tuottaminen sekä positiivisen ja inspiroivan ilmapiirin luominen. Oma rooli sosiaalisessa mediassa koettiin myös kaupallisena muutaman vaikuttajan mielestä. Vaikuttajat kokivat, että heidän vastuunaan sosiaalisessa mediassa on toimia omien arvojen perusteella. Myös oikean tiedon ilmi tuomista pidettiin heidän vastuunaan.
