Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median rooli B2B-yritysten markkinoinnissa

Holappa, Pekka (2022)

Avaa tiedosto
Holappa_Pekka.pdf (748.6Kt)
Lataukset: 


Holappa, Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118469
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten B2B-yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa omassa markkinoinnissaan. Työn tutkimusosiossa selvitettiin, mitkä ovat kohdeyritysten tärkeimmät sosiaalisen median kanavat, minkälaista sisältöä niihin tuotetaan, kuinka tuloksia mitataan sekä mitkä ovat sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, onko sosiaalisella medialla roolia kohdeyritysten omassa ostoprosessissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii oululainen digimarkkinointiyritys Digizer Oy.

Internetin käytön räjähdysmäinen kasvu ja sosiaalisen median markkinoinnin yleistyminen ovat luoneet organisaatioille lukuisia uusia mahdollisuuksia ja vaatimuksia markkinoinnin toteuttamiseen. Niiden hyötyinä nähdään muun muassa uudenlaiset keinot vaikuttaa asiakkaan käyttäytymiseen, myynninedistäminen, tunnettuuden lisääminen sekä potentiaalisen asiakkaan sitouttaminen. Sosiaalisen median markkinoinnin ajatellaan usein kuuluvan kuluttajasektorille, mutta tutkimusten mukaan se on kannattavaa myös yrityspuolella. Tässä työssä perehdytään tarkemmin sen hyötyihin ja vaatimuksiin.

Työn teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median B2B-markkinoinnin osa-alueita, sen eroavaisuuksia B2C-markkinointiin sekä eri sosiaalisen median kanavia ja niiden ominai-suuksia. Siinä pureudutaan etenkin yritysasiakkaiden ostoprosessiin ja sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuuksiin vaikuttaa siihen. Työhön valikoituja sosiaalisen median ka-navia ovat Facebook, Instagram, LinkedIn sekä YouTube. Teoriaosuuden aineistona käytettiin suomen- sekä englanninkielisiä kirjoja, verkkolähteitä, tilastoja sekä aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Työn tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Haastattelujen kohteeksi valikoitui viisi eri toimialalla operoivaa B2B-yritystä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kattavaa kuvaa kohdeyritysten omasta markkinointiprosessista ja sosiaalisen median roolista siinä.

Tutkimustuloksista ilmeni, että LinkedIn on suosituin sosiaalisen median kanava kohdeyritysten markkinoinnissa. Sen etuina koettiin asiantuntijamainen ympäristö sekä oikeiden vastaanottajien tavoittaminen. Lisäksi sosiaalisen myynti koettiin toimivaksi LinkedInissä. Muut opinnäytetyössä käsiteltävät kanavat koettiin yleisesti hyviksi tukikanaviksi, mutta niiden ei uskottu toimivan yhtä hyvin B2B-markkinoinnissa kuin LinkedIn. Ne soveltuivat kuitenkin hyvin brändimainontaan, tiedottamiseen sekä työnantajamielikuvan kehittämiseen. Kohdeyritykset hyödynsivät kattavasti sosiaalisen median markkinoinnista saatavaa dataa ja kehittävät sitä sen pohjalta. Tavoitteet oli myös asetettu usealle eri rintamalle, joten voidaan sanoa, että kohdeyrityksen ymmärsivät sosiaalisen median markkinoinnin laajat hyödyntämismahdollisuudet. Yritysten omassa ostoprosessissa sosiaalisella medialla ei ollut juurikaan roolia. Aiheen tutkimista voisi jatkaa esimerkiksi muiden sosiaalisen median kanavien ja niiden hyödyntämismahdollisuuksien osalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste