Jakeluterminaalin lastausliittimien kunnossapidon kehittäminen
Koskikallio, Visa (2022)
Koskikallio, Visa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108340
Tiivistelmä
Insinöörityössä perehdyttiin Neste Oyj:n öljyjalostamon jakeluterminaalin lastausliittimien ja lastausvarsien kunnossapitoon. Nykyiset kunnossapitomenetelmät selvitettiin. Uusia kunnossapidon kehittämisen vaihtoehtoja kartoitettiin kriittisyysluokittelulla sekä vika- ja vaikutusanalyysillä.
Työ aloitettiin esittelemällä jakeluterminaalin polttoaineen lastausjärjestelmän lastausliittimet ja lastausvarret. Lastausliittimien ja -varsien nykyinen kunnossapitomenetelmä on pitkälti korjaavaa kunnossapitoa, jonka tilalle etsittiin uutta kunnossapitomenetelmää. Kriittisyysluokittelulla selvitettiin lastausvarren kokonaisuuden kriittisimmät osat, jotka ovat lastausliittimet ja palje. Vika- ja vaikutusanalyysillä jaoteltiin lastausvarren osat siten, että kyettiin selvittää vikaantumisen syyt ja seuraukset osakohtaisesti.
Työn aikana selvisi, ettei nykyistä kunnossapitomenetelmää kannata korvata, vaan muuttaa laitekohtaisesti sopivaksi. Lastausliittimien osalta käyttömäärään ja käyttöaikaan perustuva kunnossapitomenetelmä koettiin sopivaksi lisäykseksi nykyiseen kunnossapitomenetelmään.
Lastausvarsien ulottuvuus todettiin joissain tilanteissa liian lyhyeksi. Ulottuvuutta tulisi pidentää, jotta lastausliittimien ja palkeiden viat saataisiin vähentymään. Myös lastausvarsien käyttäjien perehdytys tulisi varmistaa, jotta lastausvartta käytetään oikeaoppisesti. Lastausliittimet ja -varret ovat iäkkäitä, joten niiden uudistamista kokonaan voisi harkita.
Työ aloitettiin esittelemällä jakeluterminaalin polttoaineen lastausjärjestelmän lastausliittimet ja lastausvarret. Lastausliittimien ja -varsien nykyinen kunnossapitomenetelmä on pitkälti korjaavaa kunnossapitoa, jonka tilalle etsittiin uutta kunnossapitomenetelmää. Kriittisyysluokittelulla selvitettiin lastausvarren kokonaisuuden kriittisimmät osat, jotka ovat lastausliittimet ja palje. Vika- ja vaikutusanalyysillä jaoteltiin lastausvarren osat siten, että kyettiin selvittää vikaantumisen syyt ja seuraukset osakohtaisesti.
Työn aikana selvisi, ettei nykyistä kunnossapitomenetelmää kannata korvata, vaan muuttaa laitekohtaisesti sopivaksi. Lastausliittimien osalta käyttömäärään ja käyttöaikaan perustuva kunnossapitomenetelmä koettiin sopivaksi lisäykseksi nykyiseen kunnossapitomenetelmään.
Lastausvarsien ulottuvuus todettiin joissain tilanteissa liian lyhyeksi. Ulottuvuutta tulisi pidentää, jotta lastausliittimien ja palkeiden viat saataisiin vähentymään. Myös lastausvarsien käyttäjien perehdytys tulisi varmistaa, jotta lastausvartta käytetään oikeaoppisesti. Lastausliittimet ja -varret ovat iäkkäitä, joten niiden uudistamista kokonaan voisi harkita.