Kokemuksia Metropolia AMK:n Myllypuron kampuksen HyMy-kylän sisäisestä viestinnästä
Saartoala, Maria (2022)
Saartoala, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108447
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää Metropolia Ammattikorkeakoulussa Myllypuron kampuksella terveyspalveluja tuottavan HyMy-kylän sisäistä viestintää. HyMy-kylässä tuotetaan opiskelijavoimin terveyspalveluja muun muassa lähialueiden asukkaille. HyMy-kylään kuuluu laaja joukko eri terveysalojen opiskelijoita, heidän ohjaavia opettajiaan, kylävastaavina toimivia opiskelijoita, kehittämistiimeihin kuuluvia opettajia, palvelukoordinaattoreita ja HyMy-kylän projekteihin tavalla tai toisella liittyvää muuta henkilökuntaa. Tutkimuksen avulla haluttiin nostaa esiin sisäisen viestinnän merkitystä monialaisessa ja moniammatillisessa toiminnassa ja sen kehittämisessä. Sen avulla pyrittiin tukemaan HyMy-kylän palveluiden sujuvuutta sisäisen viestinnän keinoin.
Tutkimuksen tavoitteena oli HyMy-kylän sisäisen viestinnän nykytilan kuvaaminen sen keskeisten toimijoiden kokemana. Keskeisillä toimijoilla tarkoitetaan HyMy-kylän toimintaan ja sen asiakaskokemuksiin joko suoraan tai välillisesti viestinnän kautta vaikuttavia henkilöitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin kahdentoista teemahaastattelun avulla ja sen tulokset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Haastateltaviksi valittiin satunnaisotannalla monipuolisesti HyMy-kylän toimijoita; perustutkinnon opiskelijoita, kylävastaavina toimivia opiskelijoita, lehtoreita, johtotason henkilöitä sekä muita keskeisiä toimijoita HyMy-kylästä.
Opinnäytetyön tuloksista voitiin päätellä, että sisäinen viestintä on Metropolian suuressa organisaatiossa ja HyMy-kylässä kaikkien haastateltujen toimijoiden kokemuksen mukaan oleellisen tärkeää asioiden sujumisen, toimimisen ja etenemisen kannalta.
Sisäinen viestintä pitää sisällään kaikkea sitä vuorovaikutusta ja kommunikaatiota, jota ihmiset tekevät tavoitteisiin päästäkseen. Sisäinen viestintä koetaan tärkeäksi, mutta siihen koetaan olevan myös käytössä liian vähän resursseja. Sisäisen viestinnän osalta voidaan puhua viestintäkulttuurista, jonka tukemiseen tarvitaan strategista suunnittelua ja ammattilaispanostusta. Työn tulokset ovat aikasidonnaisia, joten osa sisäisen viestinnän osa-alueista on jo kehittynyt eteenpäin opinnäytetyöprosessin aikana. Aineistosta nousi esiin kehitysehdotuksia, joita voi käyttää viestinnän kehittämisessä ja seurannassa esimerkiksi tarkistuslistan tavoin.
Tutkimuksen tavoitteena oli HyMy-kylän sisäisen viestinnän nykytilan kuvaaminen sen keskeisten toimijoiden kokemana. Keskeisillä toimijoilla tarkoitetaan HyMy-kylän toimintaan ja sen asiakaskokemuksiin joko suoraan tai välillisesti viestinnän kautta vaikuttavia henkilöitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin kahdentoista teemahaastattelun avulla ja sen tulokset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Haastateltaviksi valittiin satunnaisotannalla monipuolisesti HyMy-kylän toimijoita; perustutkinnon opiskelijoita, kylävastaavina toimivia opiskelijoita, lehtoreita, johtotason henkilöitä sekä muita keskeisiä toimijoita HyMy-kylästä.
Opinnäytetyön tuloksista voitiin päätellä, että sisäinen viestintä on Metropolian suuressa organisaatiossa ja HyMy-kylässä kaikkien haastateltujen toimijoiden kokemuksen mukaan oleellisen tärkeää asioiden sujumisen, toimimisen ja etenemisen kannalta.
Sisäinen viestintä pitää sisällään kaikkea sitä vuorovaikutusta ja kommunikaatiota, jota ihmiset tekevät tavoitteisiin päästäkseen. Sisäinen viestintä koetaan tärkeäksi, mutta siihen koetaan olevan myös käytössä liian vähän resursseja. Sisäisen viestinnän osalta voidaan puhua viestintäkulttuurista, jonka tukemiseen tarvitaan strategista suunnittelua ja ammattilaispanostusta. Työn tulokset ovat aikasidonnaisia, joten osa sisäisen viestinnän osa-alueista on jo kehittynyt eteenpäin opinnäytetyöprosessin aikana. Aineistosta nousi esiin kehitysehdotuksia, joita voi käyttää viestinnän kehittämisessä ja seurannassa esimerkiksi tarkistuslistan tavoin.