Moment : konsepti pulmapelielämyksestä ja sen verkkosivuista
Kainu, Sanja; Kauppinen, Anna (2022)
Kainu, Sanja
Kauppinen, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118482
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli projektityö, jonka tavoitteena oli suunnitella konsepti uudenlaisesta pulmanratkaisupelistä sekä sen verkkosivujen etu- ja tilaussivuista, joista pelin kustomointi ja tilaaminen onnistuu. Työn myötä opitaan projektinhallintaan liittyviä taitoja, joiden avaaminen ei kuitenkaan ole keskiössä tämän raportin sisällössä.
Projektin aikana tarkkailtiin työskentelyä ja ajatusprosesseja suunnittelun eri vaiheissa. Opinnäytetyössä tutustuttiin erilaisiin pelityyleihin ja havainnoitiin tavoitellun konseptin kanssa samanhenkisiä olemassa olevia pelejä. Pelille luotiin kuvitteellinen brändi, jonka ydin tarkennettiin ja sen visuaalinen ilme suunniteltiin. Näiden avulla luotiin yhteiset lähtökohdat suunnittelun tueksi. Lisäksi kuvitteelliselle brändille luotiin käyttäjäpersoonat, jotka auttoivat tunnistamaan tarvittavia pelin ja verkkosivujen toimintaan liittyviä ominaisuuksia. Verkkosivujen suunnittelun ja pelisuunnittelun tukena käytettiin erilaisia projektissa auttavia suunnittelutyökaluja, esimerkiksi projektikalenteria ja miellekarttaa.
Tuloksena saatiin konsepti Moment-pulmapelielämyksestä, sen pelin kulusta, teemasta, juonesta ja pelin osista. Peli on yhteistyötä vaativa pulmapelisarja, jossa pelaajat ovat kuvitteellisen sanomalehden työntekijöitä uutisoimassa erilaisista mysteereistä. Pelisuunnittelussa pyrittiin huomioimaan sen pelaamisen viihdyttävyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä muita ennalta suunniteltuja ominaisuuksia. Lisäksi suunniteltiin pelinkonseptin verkkosivuille etu- ja tilaussivut, jotka mukailevat pelikonseptin yhteistä ilmettä ja mahdollistavat käyttäjälle sujuvan asiakaskokemuksen. Pelikonseptin testauksen jälkeen sitä voisi jatkokehittää valmiiksi tuotteistamista varten. Opinnäytetyön toivotaan inspiroivan lukijoita lähtemään työstämään omia mahdollisia peli-ideoita eteenpäin.
Projektin aikana tarkkailtiin työskentelyä ja ajatusprosesseja suunnittelun eri vaiheissa. Opinnäytetyössä tutustuttiin erilaisiin pelityyleihin ja havainnoitiin tavoitellun konseptin kanssa samanhenkisiä olemassa olevia pelejä. Pelille luotiin kuvitteellinen brändi, jonka ydin tarkennettiin ja sen visuaalinen ilme suunniteltiin. Näiden avulla luotiin yhteiset lähtökohdat suunnittelun tueksi. Lisäksi kuvitteelliselle brändille luotiin käyttäjäpersoonat, jotka auttoivat tunnistamaan tarvittavia pelin ja verkkosivujen toimintaan liittyviä ominaisuuksia. Verkkosivujen suunnittelun ja pelisuunnittelun tukena käytettiin erilaisia projektissa auttavia suunnittelutyökaluja, esimerkiksi projektikalenteria ja miellekarttaa.
Tuloksena saatiin konsepti Moment-pulmapelielämyksestä, sen pelin kulusta, teemasta, juonesta ja pelin osista. Peli on yhteistyötä vaativa pulmapelisarja, jossa pelaajat ovat kuvitteellisen sanomalehden työntekijöitä uutisoimassa erilaisista mysteereistä. Pelisuunnittelussa pyrittiin huomioimaan sen pelaamisen viihdyttävyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä muita ennalta suunniteltuja ominaisuuksia. Lisäksi suunniteltiin pelinkonseptin verkkosivuille etu- ja tilaussivut, jotka mukailevat pelikonseptin yhteistä ilmettä ja mahdollistavat käyttäjälle sujuvan asiakaskokemuksen. Pelikonseptin testauksen jälkeen sitä voisi jatkokehittää valmiiksi tuotteistamista varten. Opinnäytetyön toivotaan inspiroivan lukijoita lähtemään työstämään omia mahdollisia peli-ideoita eteenpäin.